Dagsarkiv: 11 juni, 2011

Vi måste ta tillbaka makten över maten.

Det ena larmet efter det andra kommer

Ehec smittan i Tyskland sägs bero på alltför storskalig mathantering och oförmåga att skilja på kött och grönsaker i livsmedelsprocessen

Samtidigt läser man att värmlands chark återkallar pannbiffar och köttbullar av olika märken eftersom man funnit listeriabakterier i produkterna. Charterturister från Luleå och Sundsvall matförgiftas av dålig kyckling på väg till Alanya i Turkiet.

Tillväxten i världen ökar ständigt. Mer och mer pengar finns i omlopp. Och så klarar vi inte av att ha en säker mathantering.

Jag tror att vi på allvar måste fundera på vad som är viktigt i livet för den enskilda människan. För min del så finns där framför allt; ett intressant och stimulerande arbete, en rik fritid, god mat och en trivsam familj och/eller vänkrets som finns där för mig. Naturligtvis också ett stabilt trygghetssystem om jag skulle bli sjuk eller arbetslös.

Jag är inte intreserad av att maximera vinsterna i livsmedelsproduktionen och jobba ännu mera för att tvingas köpa deras produkter av tvivelaktig kvalitet eftersom jag då inte hinner laga maten själv.

Jag tror nog att det vore bättre att satsa på arbetstidsförkortning så att vi alla kan få tid att laga käket åt oss själva. Kanske ska vi driva frågan om en bättre hemkunskapsundervisning i skolan. Det finns så många kokböcker om specialmat hit och dit. Kanske skulle nån ta och skriva en kokbok hur man enkelt och roligt kan fixa maten själv från grunden. Det är faktiskt inte så ansträngande att göra sina egna köttbullar m potatismos till exempel. Det fanns en blåvit kokbok från coop en gång som jag tyvärr har tappat bort i någon flytt. Kanske dags för en nyutgåva!