Vi måste ta tillbaka makten över maten.

Det ena larmet efter det andra kommer

Ehec smittan i Tyskland sägs bero på alltför storskalig mathantering och oförmåga att skilja på kött och grönsaker i livsmedelsprocessen

Samtidigt läser man att värmlands chark återkallar pannbiffar och köttbullar av olika märken eftersom man funnit listeriabakterier i produkterna. Charterturister från Luleå och Sundsvall matförgiftas av dålig kyckling på väg till Alanya i Turkiet.

Tillväxten i världen ökar ständigt. Mer och mer pengar finns i omlopp. Och så klarar vi inte av att ha en säker mathantering.

Jag tror att vi på allvar måste fundera på vad som är viktigt i livet för den enskilda människan. För min del så finns där framför allt; ett intressant och stimulerande arbete, en rik fritid, god mat och en trivsam familj och/eller vänkrets som finns där för mig. Naturligtvis också ett stabilt trygghetssystem om jag skulle bli sjuk eller arbetslös.

Jag är inte intreserad av att maximera vinsterna i livsmedelsproduktionen och jobba ännu mera för att tvingas köpa deras produkter av tvivelaktig kvalitet eftersom jag då inte hinner laga maten själv.

Jag tror nog att det vore bättre att satsa på arbetstidsförkortning så att vi alla kan få tid att laga käket åt oss själva. Kanske ska vi driva frågan om en bättre hemkunskapsundervisning i skolan. Det finns så många kokböcker om specialmat hit och dit. Kanske skulle nån ta och skriva en kokbok hur man enkelt och roligt kan fixa maten själv från grunden. Det är faktiskt inte så ansträngande att göra sina egna köttbullar m potatismos till exempel. Det fanns en blåvit kokbok från coop en gång som jag tyvärr har tappat bort i någon flytt. Kanske dags för en nyutgåva!

8 responses to “Vi måste ta tillbaka makten över maten.

  1. Jag håller verkligen med om att kvaliten på de livsmedel som produceras och saluförs är otroligt viktig men till syvende och sist så om människor är beredda att betala för kvalite så får de kvalite. Väljer konsumenterna att prioritera billigt framför bra så kommer producenterna att prioritera pris framför kvalite (i det kapitalistiska samhället). Arbetstidsförkortning hit eller dit spelar INGEN roll för kvaliten på den mat som finnas att köpa, i det fallet är det individens val som påverkar. Dvs, pengar i plånboken och en vilja att prioritera kvalite framför pris. Viljan kan påverkas genom upplysning och debatt; pengar i plånboken genom sänkt skatt och färre arbetslösa (antar att arbetslösa normalt ökar sin inkomst när de får jobb).

  2. Min poäng är att om vi jobbar kortare tid så hinner vi själva laga maten tillsammans i familjen eller i goda vänners lag.

  3. men det är ju rent nys… Menar du på allvar att ex. pensionärer och arbetslösa äter mat av högre kvalite eftersom de har tid att tillaga den? Det är ju inte sant – dessa är typiska grupper som köper billiga livsmedel snarare än högkvalitattiva. Matkvalite stavas pengar och inte 6-timmars arbetsdag.

    Personligen betalar jag dyrt för att det skall stå en påse med högkvalitativa råvaror och tillhörande recept framför min dörr varje måndag. Kanonbra men detta alternativ ges av pengar och inte arbetstid. Med mindre pengar men mer fritid, kommer jag då att avvara denna ”lyx” och istället komponera och inhandla min mat? Kanke, men resultatet skulle definitivt bli sämre mat och mer enahanda mat. Hade de inte lagt ner en kålrabbi i påsen så hade jag aldrig någonsin funnit denna underbara rova!

    Sänkt arbetstid är inte fel. Det är bara kopplingen till bättre mat som jag finner fel.

  4. Britta Sethson

    Nä pensionärer och arbetslösa har fått mindre i plånboken än tidigare och högre skatt.

    Livskvalitet och matkvalitet går nog lite hand i hand. Sänkt arbetstid ger möjlighet till både och. Tycker jag utifrån min livssituation.

  5. Alla har inte råd att köpa denna högkvalitativa mat, ser jag när jag är i USA. Hur mycket de än prioriterar maten. Men de lever kanske i tron att de en dag ska lyckas – och DÅ ska de kunna unna sig allt de inte har nu: bra mat, ett boende som jag som svensk skulle skämmas ögonen ur mig att hyra till en annan.

    JAG, som svensk, har än så länge råd att köpa denna högkvalitativa mat. Men visst har Britta rätt; även jag köper färdig mat än ställer mig och lagar mat under stressiga perioder.

    Det handlar verkligen inte bara om att ta sig i kragen! Det gäller att ha en krage att hålla sig i också!

  6. Hejsan k

    Nått som irriterar mig är att det går att handla bra basvaror till ganska billig penning. Sen finns det en massa halvfabrikat och kryddblandingar och fan och hans mormor.

    Jag menar: hur i fridens namn har man lyckats indoktrinera folk att man inte kan blanda i sylt själv i youghurt. Hur lätt är det inte att smaksätta lite youghurt med en klick jordgubbssylt eller hjortronsylt eller lite vaniljsocker om man vill ha vaniljsmak.

    Jag skulle önska att alla basvaror skulle koncentreras i butikerna. Det är rätt irriterande att leta efter naturell youghurt bland alla färdigblandade yughurtmixer.

    Problemet är med dessa working poor (som finns i USA och som vår älskade alliansregering vill se i Sverige) att de inte har tid och kunskap att laga maten sälv från relativt billiga basvaror.

    Ta det här med sk tomatsalsa på småburkar som är rätt skapligt dyrt att köpa färdigt till taco middan. Det är inte särskilt svårt att laga till själv till en fjärdedel av priset. Ofta blir det bättre också… Ska lägga ut ett fantastiskt bra recept som jag använder senare….. men nu ska jag fixa svampsåsen till grillmiddagen.

  7. Visst kan bra mat till en del handla om ekonomi som tex falukorv, en bra falukorv är dyrare än en del fettbomber som de kallar falukorv.
    Men inte handlar det om pengar för mig, det handlar om ork och tid.
    För en bra måltid behöver inte vara dyr, soppa på morötter, palsternacka, kålrot och köttben är inget dyrt, linser och bönor till att dryga ut grytor, soppor och sallader är inget dyrt, vitkål är väldigt användbart men jag har inte orken när jag kommer hem.

    Sista tiden har jag arbetat som en bäver och har köpt färdigmat (inte ens halvfabrikat)
    Vi arbetar alldeles för mycket i vårt samhälle och jag tror inte att vi är skapta för det.
    Visst jag vet att vi har en generationsväxling som heter duga, 40-talisterna försvinner och ska ersättas men vi kanske ska ifrågasätta om vi verkligen behöver denna hysteriska tillväxt.

    Kort sagt bra mat handlar om kunskap, tid och ork att tillaga och kanske några nypor intresse.
    Working poor har ofta inte orken för de har som regel styrda, hårda arbeten.

    Britta, kan bara hålla med om alla färdiga smaksatta produkter, inte nog med de är smaksatta utan de är söndersockrade också.
    Sätt gärna in receptet på salsan :)

  8. Jag ska

    men nu är jag på väg tlll portugal…..

    får bli när jag är hemma igen…

Kommentera

