Daily Archives: 1 maj, 2012

Fantastisk Första Maj i Umeå

……som inleddes med en tur på skidor med hundarna på tavelsjöberget. 1,5 timmar var jag ute och det var på vippen att jag stannade några timmar till och hoppade tåget från Ålidhem. Så här såg det ut strax före nio i morse några km upp i skogen.

Hundarna ville gärna fortsätta men jag bet ihop och vände tillbaka

På vägen in till stan stannade jag på blomsterkiosken Västpåstan och köpte några röda rosor och verkligen. AL hade ordnat så att vi kunde sjunga ”Barn av Regnbuen” på Ålidhem centrum där ett av tågen startade mot första anhalten i Döbelns park nere i stan. Själv fick jag stå där framme och vara försångare tillsammans med AL och konstigt nog började jag inte gråta som jag trodde att jag skulle.

Tre appeller och alla talarna fick en röd ros och så tågade vi iväg hela hopen genom Ålidhem, Sofiehem förbi NUS där kamraterna från Mariehem mötte upp. Nerför svingen och in i Östpåstan och så in i centrum och till Döbelns park där många väntade tillsammans med blåsorkestern. Vi begav oss iväg igen mot torgmötet. Mycket musik var det och härlig sång i tåget. Själv gick jag denna gång längst fram i fanborgen och den röda fanan fladdrade i vinden mot den blå himmelen. Vi var visst 750 personer i tåget.

På torget var det mycket folk och talarna avlöste varann. SSU-ordförande Gabriel Wikström var huvudtalare och han la mycket vikt vid att klargöra skillnaden mellan den frihet som borgarna talar om och den frihet som vi i socialdemokratin talar om. För borgarna handlar det om att folk får behålla lite mer pengar i plånboken så att de kan välja vad de vill göra för egen del. För oss handlar det om att skapa frihet till alla medborgare genom att ha en generell välfärd som exempelvis ger god skola till alla och en bra äldreomsorg till alla. Hörde sen att Stefan Löfven var inne på samma tema i sitt första maj tal i Göteborg. Äntligen börjar vi ta tillbaka orden från borgarna tänkte jag.

På folkets hus var det knökfullt och som en överraskning hade man ordnat dit Tomas Andersson. Georg Andersson presenterade honom. Tomas är en fantastisk berättare och spelman. Han berättade om Lappojken Johannes Renström, som var en legendarisk fiolspelare i Norra Västerbotten och blev ihjälsparkad på ett bröllop 1886. Lyssna en bit in på länken så får ni höra hur det gick till. (klicka på

Tomas Andersson, Västerbottensteaterns berättarensemble         oppe till vänster så hittar man den fantastiske Tomas.