Jag är så innerligt trött på…..

Hela tiden ser man insändare och blogginlägg som går ut på att

”Jag har alltid varit socialdemokrat men nu när partiet gått mot mitten så man inte ser någon skillnad på (s) och (m) så ska jag rösta på den riktiga högern. För då vet man vad man får.”

Jag tror inte på den retoriken. Jag tror att om man tycker att partiet har gått för långt till höger så tar man själv en vänstersväng och röstar på (v) eller så engagerar man sig i partiet och ser till att man driver politiken åt det håll man vill. Jag föredrar och rekommenderar det senare. Aldrig att jag skulle rösta på högern för att jag skulle få för mig att partiet inte är tillräckligt radikalt.

Tillåt mig tvivla på att nån annan skulle göra det heller. Jag tror att dessa inlägg är del av en kampanj. Kanske har jag fel kanske har jag rätt. Det är i alla fall den enda logiska förklaringen jag kan finna på.

Mina arbetskamrater som är trofasta socialdemokrater tvivlar nu ibland på partiledning och fackföreningsledning. Jag brukar då påminna dem om att vi har 90% borgerlig press. Jag säger också: Mona Sahlin är vald av en enig partikongress och hon är utsatt för en negativ kampanj utan like. Partiet står bakom henne. Naturligtvis finns viss kritik men så ska det vara i en demokratisk folkrörelse. Wanja Lundby-Wedin är vald av LO-kongressen och tillsammans med hela AMF-styrelsen kräver man nu tillbaka de pengar som denne Elmhagen fifflade till sig. Hon har i alla stycken utom i ett enda fall varit en alldeles utmärkt LO-bas.

Jag uppmanar dem att se efter var skiljelinjerna går i svensk politik. De har blivit mycket tydliga nu.

Det är dags att räta på ryggen och vara stolt socialdemokrat igen.

Kommentera

