Mycket har sagts om EU-valet

Jag har faktiskt försökt att bli lite mer positiv till EU. Men när man ser till det låga valdeltagandet och ser hur fler och fler höger-extremister tar plats i parlamenten då är det inte lätt att vara positiv. Många har sagt det förut och jag säger det igen. Det är ett stort misslyckande från de etablerade partierna att inte fånga upp de missnöjesyttringar som finns. Finns ingen anledning för (s) att jubla när bara var tionde röstberättigad svensk valde att rösta på (s). Det är riktigt uselt.

Vilken legitimitet har parlamentet egentligen när inte ens hälften av de som fått röstkort går till valurnorna?

Det är dags för en ordentlig undersökning som tar reda på varför folk väljer att röstskolka i EU-valet. Det är redan ett demokratiskt underskott i EU. Och inte blir det bättre av att de flesta struntar i att rösta….

Eller vet vi innerst inne varför folk inte röstar. Kanske tänker de så här: Brussel ligger så långt bort. Vi kan inte påverka. Jag röstade nej då när vi skulle folkomrösta så det där angår inte mig. Jag kan för lite för att kunna ta ställning!!

Men: Är det inte så att nästa valrörelse börjar nu!

Brussel ligger inte alls så långt bort. Vi påverkas av beslut som fattas där och vi måste rösta på den partigrupp som vi litar på ska företräda just oss. Även om jag röstade nej till medlemskap så angår det också mig vilka beslut som fattas och vilken majoritet som bildas i parlamentet.

Kommentera

