Matminnen

I dag var en lat dag. Bortsett från att jag rensat färdigt jordgubbslandet. Och det är jättestort.

Då ska maten vara lat också. Så det fick bli rulltunnbröd med smör på och varm korv. Lite olika grönsaker, senap på korven och så rulla ihop. Varje gång jag käkar det så tänker jag på en väninna sen många år tillbaka. Ritva bjöd också på lingongröt ibland, mycket gott det också.

Ett annat minne med mat som direkt hör ihop med en viktig person i mitt liv är kokt potatis med stuvad spenat och frukostkorv stekt i halvor. Och så kall mjölk till. Den första dagmamman, Gerd, som jag anlitade till min förstfödda dotter bjöd på det när vi träffades första gången.

Kroppkakor stekta i halvor på ett Trangiakök på fisketur med Inger i Vindelfjällen var också något helt fantastiskt. Lingonsylt hörde också till. Med sån mat i krävan kunde man knalla på några timmar till med metspöt i högsta hugg för att få nån fin öring eller röding på kroken. Antingen till att halstra eller grava. Inger du är saknad!

Så är det: de starkaste matminnena för min del hänger ihop med väldigt enkla rätter. Det beror nog mest på personerna som introducerade dem eftersom de alla betytt väldigt mycket i mitt liv.

Kommentera

