åtta mattesnillen

Ja så har man anlänt till Sana Lisboa Hotel i centrala Lissabon. Nån har betalat rum, middag och internetuppkoppling. Det är bara att breda ut sig och ta emot. I morgon börjar jobbet.

I kväll åt jag middag med åtta stycken herrar från USA, Frankrike, Ryssland och Tyskland bland annat. De sitter i panelen som ska bedöma forskningsansökningar i ämnesområdet matematik i Portugisiska forskningsrådet. Själv har jag hand om Analytisk kemi i Kemi-Biologiområdet.

Om man säger att idrotten förbrödrar och även musiken så måste man säga att även vetenskapen förenar och förbrödrar. Vi har våra konstiga intressen inom våra olika vetenskaper men när vi sitter där och samtalar så finns inga nationsgränser och ingen större fiendskap.

Jag tror att ju mer man träffas i olika trevliga sammanhang olika nationaliteter desto mindre krig blir det. Jag har tidigare beskrivit WOOFS och jag tänker också på scoutrörelsen där jag varit aktiv som ledare för många år sen. Vi har också musik i form av körsång som en form av fredsrörelse…….

Man går inte i krig mot människor och nationer som man har varma relationer till.

Kommentera

