Frågan om människovärdet

Sitter i ett hotellrum i Lissabon och har just fått en fantastisk middag. Trevliga människor och god mat och dryck. Sitter nu och filosoferar över en sån sak som människans lika värde. Vad betyder det i dag! Har vi verkligen i arbetarrörelsen accepterat att Frihetsbegreppet ska definieras av ”borgarna”. Varför och vad har det haft för konsekvenser?

Ja vi måste vara medvetna om att detta sk frihetsbegrepp har ett tydligt mål: dvs de ekonomiska begreppen betyder mer än de demokratiska. Har man råd har man också rätt! Sverige håller på att förvandlas till ett företag som döljer det nya klassamhället som växer fram. Och fort går det med alliansens försorg.

De som är fattiga har inte lika högt människovärde som de rika, ty de fattiga har inte råd att köpa ett tillägg i sjukförsäkringen, eller ta en privat pensionsförsäkring. De har inte råd att köpa en bostadsrätt eller ett egna hem utan måste bo kvar i förorten, i hyreskasernen där fria vårdvalet har försämrat  tillgången på läkare på vårdcentralen. Jag kan fortsätta att räkna upp exempel på vad som är på gång i Sverige och vilka konsekvenser det har för enskilda människor… Men i dag stoppar jag här.

”Det är en skam det är en fläck på Sveriges baner att medborgarrätt heter pengar.”

Så skaldade en gång Verner von Heidenstam och dessa ord börjar minsann bli aktuella igen.

DET ÄR HÖG TID ATT VI TAR TILLBAKA ORDEN OCH DEFINIERAR VAD SOM ÄR VERKLIG FRIHET OCH INTE KRÄMARENS FRIHET ATT EXPLOATERA SINA MEDMÄNNISKOR!

7 responses to “Frågan om människovärdet

  1. Bra skrivet! Min pojkvän (amerikan och boende i USA) och jag har diskuterat frihet hett! Höll på att sluta i brytning. Han är egen småföretagare här i USA och villkoren för dessa verkar vara minst lika byråkratiska i USA som i Sverige, om inte mer. Jag har aldrig drivit eget företag själv och heller ingen i min närmsta familj. Amerikanska samhället är inget att ta efter…

  2. Du definierar själv människovärde som förmögenhet:

    ”De som är fattiga har inte lika högt människovärde som de rika, ty de fattiga har inte råd att köpa”

    Jag tror att du får svårt att hitta ”borgare” som på samma sätt definierar människovärde. Så, en bättre utgångspunkt är kanske att ställa sig frågan varför socialdemokratin blivit så fokuserad på att frihet och människovärde skall kopplas till pengar. För den andra sidan gör inte det, där är det *rättigheter* och *möjligheter* som är fokus.

    Diskussioner om rättigheter och frihet är alltid bra – kommer att följa den här bloggen med intresse!

  3. Britta Sethson

    Jag försöker förstå begreppen utifrån vad den praktiska politiken leder till. Inte hur ”borgarna” själva definierar begreppen. Tyvärr har vi i arbetarrörelsen varit dåliga på att definiera vad vi menar med frihet.

    Borgerligheten säger ju att vi ska sänka skatterna så att folk kan välja själva vad de vill göra med sina pengar. Det är frihet enligt vissa. Och det är precis vad man har gjort nu.Men det innebär med nödvändighet att några inte kommer att ha råd att välja. För alla fick inte lika mycket mer i fickan som andra. För en del har till och med de ekonomiska ramarna krympt. Jag menar verkligen att fullt Människovärde och fria val förnekas de som inga pengar har.

    När vi bodde i Usa ett år så hade vi råd att välja bort den urusla allmänna skolan och låta grabben gå i privatskola. Lärarna på den allmänna Junior Highschool i Berkeley till och med uppmanade oss att göra detom vi hade råd. De hade ingen möjlighet att ge honom det stöd i frågan om språk som han behövde. Långt ifrån alla hade den ekonomiska möjligheten och knappt vi heller. Men vi kunde köpa en plats på en bättre skola åt honom.

    Det kändes lite knepigt måste jag säga. Jag anser nog att alla ungar har rätt till en god utbildning inte bara de som har föräldrar som kan pröjsa.

    Ska försöka utveckla lite mer de här begreppen och hur jag skulle vilja definiera frihet ur ett arbetarrörelseperspektiv. Sen… Men min utgångspunkt är nog sådan att en enskild människas frihet ofta växer på någon annans bekostnad.

  4. ””Borgerligheten säger ju att vi ska sänka skatterna så att folk kan välja själva vad de vill göra med sina pengar. Det är frihet enligt vissa””.
    Det är frihet inte bara enligt vissa utan enligt de allmänt vedertagna definitioner för vad ordet frihet betyder
    Enligt dessa definitioner så innebär frihet att om du inte är tvingad av staten eller någon annan person att handla på ett visst sätt, så är du helt fri.
    Någon sådan total frihet existerar givetvis inte i en modern stat så vi talar alltså om en varierande grad av frihet.
    Höjda skatter minskar din handlingsfrihet och innebär därför att friheten minskar.

    • Britta Sethson

      Så tycker du Lars-Olov. Själv tycker jag att det skulle kännas futtigt att definiera frihet efter hur mycket pengar jag har på fickan. Då blir det naturligtvis intressant med låga skatter. Jag anser att frihet kan inte köpas.

      Att vara fri är att äga sig själv, att fakiskt kunna säga: Det är jag som väljer, det är jag som handlar.

      ”Marknaden” står för en ideologi som minskar möjligheten att fatta gemensamma beslut om viktiga delar av vår verklighet. En del uppfattar ”privatisering” som ett sätt att öka vår frihet.. Jag håller inte med. I stället är det så att vi lämnar ifrån oss rätten och möjligheten att bestämma över våra egna villkor. Allting blir en fråga om plånbok och vi har inget inflytande över vad vi har att välja mellan. Det kan naturligtvis fungera när det gäller tandkräm, även om jag inte begriper vitsen med tjugo sorters tandkräm…
      Men ifrågan om mina barns skolgång och min egen hälsovård så vill jag kunna påverka hur den utformas.

  5. Återigen; min pojkvän här i USA anser inte att valfriheten (till telebolag osv) har gjort att det blivit billigare eller bättre. Inflytandet över saker och ting verkar inte vara större här. Maktlösheten hos enskilda kanske ännu större? Stressen och pressen kanske ännu större här än hos oss att ”lyckas” och oron över risken att förlora kanske alltihop större!?

    Hälsan i länder med större jämlikhet inkomst i(som de skandinaviska länderna hittills) är bättre än i länder med större skillnad i inkomst.(USA, Storbritannien och Portugal!!).

    Jag trior att människor kanske lägger ut mer i försäkringspremier här i USA och skatter tillsammans än vad vi betalar i skatter. Och att vara småföretagare här i USA är minst lika byråkratiskt och krångligt som i Sverige, om inte mer!? Min pojkvän är egen företagare och jag hör ju hur han resonerar.

    Detta är inget samhälle som jag längtar efter att flyta till!! Att göra en klassresa är svårare här än ide nordiska länderna!

  6. Britta Sethson

    Hej Karin

    Nyliberalerna och allianskramarna räknar inte in det som folk lägger ut i försäkringspremier i samma kategori som totala skattetrycket. Då skulle det bli som du skriver att ”skattetrycket” skulle bli minst lika högt som i Sverige. De pratar inte heller om att alla inte har råd med både sjukförsäkring och pensionsavgift. Kände en kvinna i USA som bara hade råd med pensionsavgiften och var helt utan sjukförsäkring. Sen fick hon visst cancer. Vi skickade lite pengar till henne för att hon skulle få råd med undersökning i alla fall. Tappade kontakten och vet nu inte vad som hände.

    Ett problem i Sverige är att tyvärr så har vi fortfarande kvar samma grundstruktur i samhället som alltid. De där uppe och så vi där nere. Ett tag var det ganska otydliga klassklyftor. Det mesta var möjligt och sociala snedrektryteringen till universitetet minskade, Nu växer klyftorna igen och människor är nog inte helt medvetna om vad som händer. Alliansen är i full färd med att göra det svårare för folk att ta sig vidare till högre utbildning i och med att de vill sänka kraven på vissa gymnasielinjer så att alla inte längre ska få behörighet till universiteten

    En del tror att de har fått mera makt i och med att de kan välja vilket daghem de ska skicka sina ungar till. Det som skulle vara reell demokrati är om man dessutom kan påverka daghemmets inriktning och arbetssätt. Det kan man i viss utsträckning göra i ett kommunalt daghem om man engagerar sig politiskt. Eller ett föräldrakooperativ. Men, nu lämnar man över till ett företag att stå för upplägget och på så vis minskar ju det reella inflytandet. Man är som en kund i en butik. Kan välja vilken tandkräm man vill ha men sen blev det inte mer.

    Ja det blev visst nästan som ett nytt inlägg men OK då

Kommentera

