Det sket sig i det blå skåpet..

I dag skulle jag bada Atlantiska oceanen hade jag tänkt. Sagt och gjort. Jag for iväg först med Metro och sen tåg hela vägen till Cascais som var slutstation för den linjen.

Å vad det var vackert där. Trånga gränder och många cafeer och en hel del folk. Mycket blommor och så havet utanför. Blått och inbjudande.

Nu var det så att jag åkte till Portugal utan att ta med badkläder. Jag hade tagit på mig en knallrosa sport-BH inunder när jag stack iväg i morse som till nöds kunde duga att bada i. Men jag måste ju skaffa något annat också. Topless hade varit illa nog men bottomless var nog inte att tänka på. In på en liten billighetsbutik och köpte ett par shorts för 5 Euro. Lagomt pris för en som inte är jetsetare.

Där stod jag och kollade ner på den minimala stranden och kom på två saker:

1) Shortsen är nog bland det fulaste som någon människa har sett. Snålheten bedrog visheten. De är knallröda översållade med rosa och vita blommor. Frågan är om de kan användas till något annat än utstyrsel vid rensning av trädgårdslandet hemma i Västanbäck????

2) Jag var helt ensam och hade korkat nog tagit med mig handväskan innehållande inte bara en liten handduk men också pass, visakort och min iPod + lite annat smått och gott.

Jag var tvungen att fundera över om det var värt besväret att ta på sig de fula shortsen. prata med någon till synes pålitlig strand-granne som i bästa fall kunde engelska om att vakta mina värdesaker. Mja jag tappade ganska snart lusten att bada.

Jag tog tåget tillbaka till Lissabon.

Det får bli Bettnäs eller Norrmjöle när jag kommer hem. Men knappast med de shortsen.

Nästa gång i Portugal ska jag bo på på hotell på stranden i Algarve så att det inte blir så krångligt med badandet. Sen ska jag inte åka ensam.  Mer om att vara beroende av andra i nästa inlägg som kommer strax

2 responses to “Det sket sig i det blå skåpet..

  1. Strax efter revolutionen besökte jag det nu demokratiska Portugal och var då i både Cascais och på Algarve-kusten. För egen del badade jag på Algarve-kusten.

Kommentera

