Om att vara beroende av andra… dvs hur man skapar fria individer

Alla människor vill vara fria individer. Vi vill inte känna att någon annan styr och ställer med våra liv. Men vi är också väldigt mycket beroende av andra, hur vi uppfattas av vår medmänniskor och hur vi uppfattar dem. Det är detta vi måste ta fasta på.

Det kan vara så att här har vi trampat lite fel i arbetarrörelsen. Vi skulle gemensamt arbeta mot ett mål som någon annan ställt upp.  I och för sig så skapades välstånd åt alla men något var det som förvann på vägen. Alla människor har egna ideer och egna drömmar. Alla människor vill vara delaktiga och bilda sin egen mening.

Att göra välståndet tillgängligt för så många som möjligt räcker inte i längden.

Våra ideer är en viktig del av hur vi kan växa som människor. Det är allas våra ideer som ska ligga till grund för det fortsatta samhällsbygget. Inte någon annans ideer som vi får läsa om i tidningen.

Lösningen är inte enligt min mening att vi hänfaller till att diskutera frihet i form av pengar. Ju mer pengar desto större valfrihet menar en del. Jag vill bara rikta strålkastaren mot Michael Jackson. Han hade ofantligt mycket pengar. Var han lycklig och fri som individ. Knappast.

Vi måste fortsätta att bygga en demokratisk infrastruktur där vi själva som enskilda individer tillsammans med andra tar ansvar för resan mot ett gemensamt mål i samhällsbygget. Kultur- och Folkbildnings arbete är i sig revolutionärt. Frågan är om Sverige är redo!

3 responses to “Om att vara beroende av andra… dvs hur man skapar fria individer

  1. Vilka lyxargument!!
    ”Lösningen är inte enligt min mening att vi hänfaller till att diskutera frihet i form av pengar. Ju mer pengar desto större valfrihet menar en del….”
    Och så Michael Jackson som exempel!!

    Man tar sig för pannan.

    Så talar bara den som gör arbetsresor utomlands och som inte behöver härjas sönder av oro för att kunna betala nästa månads räkningar.

  2. Behovstrappan, har du hört talas om den.

  3. Britta Sethson

    Jag tror att jag kanske var lite otydlig där. Jag menar att pengar inte automatiskt ger människor en större frihet. Då syftar jag på de som hävdar att om vi sänker skatten så ökar vi friheten hos de som fått skattesänkningar. Sen kan de gå ut och välja fritt vad de vill köpa för samhällsservice.

    Jag menar att det är en falsk frihet.

    Du talar också om behovstrappan. Där högsta stadiet skulle vara: Att förverkliga sig själv, att få användning av sina egna kunskaper och ha sina egna drömmar. Det är något som jag skulle unna alla människor. Men jag är inte säker på att man når dit lättare ju mer pengar man har.

    Lite dum jämförelse med Michael Jacksson kanske, men för mig förkroppsligar han bilden av en djupt olycklig människa trots alla sina pengar.

    Sen är det naturligtvis så att om lönen tar slut innan månaden är slut är man inte särskilt fri heller. Då sitter man verkligen fast och jag har nog varit där också. Så jag vet. Det är därför vi behöver ett rejält trygghetssystem i detta landet. Det har vi råd med.

Kommentera

