Om massageterapi, ledighet och social trygghet

Jag har genom eget försorg skaffat mig stressrelaterade smärtor i hela ryggen. Jobbar alldeles för mycket, vaddå fyrtiotimmarsvecka? Tack och lov så har företagshälsan ordnat så jag får massageterapi. Fem behandlingar. Han som tar hand om min rygg säger att jag kommer att bli bra. Och så klämmer han på olika håll och kanter och till sist slappnar musklerna av. I går hade jag min fjärde behandling och på fredag den sista. I dag mår jag bara illa eftersom några muskler har vaknat upp efter åtskilliga år och blivit syresatta. Jag är verkligen lemmen. Men jag ser fram emot att äntligen bli bra.

Nu är jag dessutom ledig med semester och skulle rensa i rabatter och göra fint i trädgården. Men jag ligger mest och tar igen mig. Jobbet startar igen 10 augusti. Kan inte riskera att förvärra det som håller på att bli bättre. Skogspromenader med hundarna är ungefär allt jag mäktar med. Det gör gott för ryggen och läker min stressade själ.

Tankarna går till alla de som inte har något jobb eller har blivit varslade. De som antagligen också skulle behöva massageterapi. De som oroas över att huset kanske måste säljas om inte man hittar en anställning och måste gå till sos. De som har värk i axlar och huvud men inte kan göra nått åt det eftersom pengarna tagit slut.

Vi måste i detta land hitta en annan form av trygghetssystem. Det gamla systemet passade utmärkt för den tid som det skapades för. Nu behövs ett system som inte passiverar människor men som effektivt tar tillvara människors resurser. Ett system som skulle skapa verkligt fria människor som hela livet kan göra egna val och egna satsningar. Inte det system som nu skapas av alliansen och som mest går ut på förakt för den svage. Det finns lite nya tankar på gång. Ännu så länge trevande men ändå. 10 maj i år presenterades de men har inte väckt någon större uppmärksamhet. Oppositionen saknar alternativ heter det hela tiden. Det är inte alls sant.

Huvudsaklingen handlar det om att göra om Arbetsförmedlingen till en kompetensförmedling, att inrätta en kompetensförsäkring som gör det möjligt för människor att studera mitt i arbetslivet, att tillsätta en Kompetenskommission som planerar för framtidens jobb genom att kartlägga behovet av och tillgången på yrkesutbildningar. Att slå ihop Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen till Kraftsam för att kunna ge rätt stöd till de som av olika skäl hamnat utanför. Alla behövs!

Bra så. Låt oss studera förslagen i detalj ute i rörelsen och komma med utvecklingsförslag och förslag till förbättringar. Det här ska vara rörelsens förslag. Sen gå ut i valrörelsen med väl förankrade argument för hur vi ska kunna göra Sverige ett ännu bättre land att leva i.

Kommentera

