Jag fick rätt mot skumraskbolaget 2-waytrafficSE i Holland….

Nån gång i våras var jag inne på internet och lekte lite …  Fy på mig!  Nu på telefonräkningen kom det en fakturapost på 390 kronor för förmedlade tjänster från 2-waytrafficSE.

Jag blev verkligen arg kan jag säga… Jag har i vart fall inte medvetet beställt någon tjänst från detta företag.  Iofs har jag sett att jag har fått SMS-meddelanden om att det har varit ny runda med si och så mycket pengar i potten men jag har struntat i det. Fattade inte riktigt vad det var och raderade direkt.

Jag ringde Telia, jag ringde skumraskbolaget och förklarade för flickebarnet som svarade att jag tyckte synd om henne som hade sådan oseriös arbetsgivare som försörjde sig på att lura folk. Jag sa till henne att jag hoppades för hennes skull att hon skulle få tag på en bättre anställning. Jag gjorde en polisanmälan av företaget. Polisen som jag pratade med trodde inte sina öron. Jag ringde till Telia igen. Första gången så sa de att de kunde tänka sig att ersätta mig för detta men andra gången sa de att det gjorde de aldrig.

Jag skickade ett mail till skumraskbolaget och meddelade att jag krävde pengar tillbaka och att jag hade gjort en anmälan till polisen och att jag tänkte anmäla till konsumentverket vilket jag också har gjort. Jag skrev att jag skulle inte ge mig förrän bolaget blivit bannlyst i Sverige.

Jag fick för en stund sen ett mail från dem att de ska betala ut 855 kronor till mig för meddelanden som är skickade till min mobil.

Är det fler som har problem med den här typen av operatörer så hör av er. Eller nån som känner nån som blivit utsatt. Jag kan skicka min brevväxling till er. Det lönar sig att vara tydlig.

28 responses to “Jag fick rätt mot skumraskbolaget 2-waytrafficSE i Holland….

  1. anders nilsson

    Starkt jobbat! De här bluffbolagen lever helt och hållet på lurendrejeri och att många känner sig dumma över att de gått på något så lätt. Polisanmälan och offentlighet är bra vapen.

    • Britta Sethson

      ja
      jag tänker skriva en riktig insändare till västerbottens folkblad och beskriva exakt hur det gick till
      men inte nu

      nu ska jag kolla en deckare på tv9

  2. Du kickar ass mi madre 🙂

    meeeas.blogg.se

  3. Britta Sethson

    Du är också grym min söta dotter. På ditt vis!!

  4. Min sambo har råkat ut för dom här skojarna.Telia har lagt på 495 kr på hennes mobil räkning.Har gjort polis anmälan och smsat stopp till dom Fick svar att tjänsten upphört men man vill ju ha tillbaka pengarna. Ringde ett 08 nummer men det har upphört utan hänvisning. Så jag vill nog ha lite hjälp mot dom där.
    MVH Niklas

  5. Britta Sethson

    Hejsan Niklas
    Jag tog mig friheten att skicka direkt till dig via din mail adress

    hoppas att det hjälper

  6. Hallå! Jag har också råkat ut för de här. Har skickat ”stop” sms till ett nummer men de bara fortsätter att debitera mig, 300 kr via mobilräkningen jag har från Glocalnet. Har du några tips så tar jag tacksamt emot dem.
    Mvh, Jessica

  7. Britta Sethson

    hejsan

    jag skickade också till dig direkt via din mail adress

    hoppas att det hjälper

    polisanmälan är viktig och även konsumentverket

  8. Hej,

    Jag har råkat ut för samma sak som du. Är tacksam för mer information och råd.

    Varma hälsningar,
    Murisa

  9. Britta Sethson

    ja jag har skickat till dig direkt och hoppas det ska fungera

  10. Min mamma har råkat ut för denna skiten. Hon hade sett nåt på facebook. Nu har hon fått betala in 300 kr. Men hon vill ha tillbaka dessa. Hur gör man??

    • Britta Sethson

      jösses vad mycket folk som hör av sig
      tror jag måste skriva en insändare till aftonbladet eller så,,,, men jag skickar en beskrivning på hur jag har gjort till alla som hör av sig. finns ingen garanti för att ni lyckas förstås men blir ni riktigt många kanske vi kan göra en gemensam aktion

  11. Christel Welinder

    Hej Britta!
    Har varit med om samma sak, samma företag. Förra räkningen 165 kronor och nu 390. Första gången trodde jag det hade med min Greklandsresa att göra, mottagna samtal där. Förstår nu vad det är.

    Har du deras mejladress, eller hur gör jag.

    Tusen tack för att du skrivit om detta. Du hjälper många.

    Mvh Christel i Ystad

  12. Britta Sethson

    Ja jag hoppas att etiska rådet gör något åt detta

  13. Elisabeth Gejrot

    Har just gett mig in i den processen och arg är bara förnamnet – ”chefen” på 2WayTrafficSE skulle ringa tillbaka om han har tid, fick jag till svar av flickan i växeln! Jag sa att han har dagen på sig, sedan går jag vidare. Skönt att inte vara ensam – nu måste företaget väck!

  14. Britta Sethson

    Ja jag har ju fått löfte om pengar tillbaka

    har ett mail som bekräftar det…

    men ännu inga pengar på kontot trots att det gått 16 dagar
    jag kommer att ge dem tills på fredag sen går jag till polisen konsumentverket och etiska nämnden igen

    jag tror att jag bara sett toppen av ett isberg i form av alla som skrivit på denna sidan,,,

  15. Pingback: mer om 2-way traffic.. « Tankar från Västanbäck

  16. Hej Britta!

    Jag heter Skoob Salihi, jobbar som reporter på Sveriges Radio Göteborg.

    Jag jobbar med ett liknande fall och skulle jättegärna ta del av brevväxlingen mellan dig och företaget!

    Skicka gärna ett mail om du kan!

    MVH

    Skoob Salihi, Sveriges Radio Göteborg, Västekot

  17. Spännande
    jag hör av mig via mail
    kanske kan vi samordna nått

  18. Göran karlsson

    Är det någon som vet hur man får stopp på detta ? Är det någon som har en matiladress så att man kan stoppa detta så vore det Grejt!
    MVH Göran

  19. Ragnhild Johnson

    Hejsan,Tack för tipsen! Skulle vara tacksam för din mailväxling med företaget. Fick idag min Telia faktura med ”Förmedlade tjänster” från företaget på 900:- för 30 st SMS som jag som du inte var medveten om att jag hade ”beställt ”den 15 april! Det verkar skumt att vänta med fakturan så länge. Jag pratade med dom via tfn och sa upp tjänsten. Svar kom via SMS att tjänsten var stoppad. Han som jag pratade med sa att jag hade – via internet – Facebook- hade en länk- godkänt tjänsten via att sända in mitt mobilnummer och sedan svara med en fyrställig kod. Kommer jag inte ihåg samtidigt så var jag inte medveten- blev inte informerad att detta kostade pengar.. Hör av dig via min mail Häls Ragnhild

  20. Pingback: 2-way traffic…fortsättning följer « Tankar från Västanbäck

  21. hej Birgitta

    du jag är i samma exakt knipa som du har satt dig. hehe

    skulle jag kunna få den mejl konversation du pratade om?
    vore underbart

    mvh
    arsalan

  22. Karl-Edvard Thorén

    Jag var också inne på facebook och såg ett gratis erbjudande men resultatet blev en faktura på min mobil.
    Om det har varit flera vet jag inte men när mitt betalkort var tom kom meddelande från Telenor att dom inte kunde betala.
    Har kontaktat Telenor och blev uppmanad att skicka ett mail för att Chefen skulle kunna bevilja att man tog bort en faktura på 39 kronor.
    Men även där problem mailen går inte fram till Telenor.

    • ja du kom lindrigt undan. finns folk som åkt på fakturor på runt tusen spänn. Men prata med etiska nämnden för betalteletjänster så hjälper de till

  23. Alexander Alfvén

    Hej Britta,

    Jag har problem med dessa lurendrejeriare och skulle vilja stoppa dem.
    Jag vore tacksam om jag kunde ta del av din konversation!
    Tack!
    Häls.
    /Alexander

    • Ja nu har jag skickat till dig Alexander
      verkar som det funkar att få tillbaka pengar om man blir tillräckligt arg

Kommentera

