Allting går att sälja med mördande reklam……

Kom och köp konserverad gröt…..

Så gick en visa på det glada femtiotalet och alla tyckte att det var så förskräckligt roligt och stolligt och helt otänkbart att någon skulle kunna gå och köpa konserverad gröt. Den kokade man själv. Punkt.

Ibland tänker jag på det där när jag går på butiken förtvivlat letandes efter baslivsmedel. Att det finns risgrynsgröt på små  plastkorvar är helt OK även om jag föredrar den äkta varan, som det tar 2 timmar för mig att laga i ugnen. Men alla andra möjliga och omöjliga varianter av hel och halvfabrikat som finns och som trängs på hyllorna. Sjuttioåtta olika sorters kryddad creme fraiche till exempel. För att inte tala om alla smaksatta filer och yoghurt-sorter. Jag vet jag vet jag vet…  det är inte alla som flänger runt på myrar och plockar hjortron så att de själva kan smaksätta norrlandsfilen. Men ändå.

Värst tycker jag att det är med barnmaten. Här har man lyckats lura så gott som en hel föräldrageneration att köpa mosade grönsaker på burk. Ingen vet när den var kokad. Hur enkelt är det inte att koka potatis och mosa tillsammans med lite smör och tomat. Det går nästan lika fort som att värma burkmaten. Det finns också mosad banan på burk att köpa! Helt otroligt att det ens går att sälja. Banan är väl det mest lättmosade som finns.

Jag utsattes en gång för en enkät av en barnläkare som gjorde en epidemiologisk undersökning för att kartlägga uppkomst av celiaki dvs glutenintolerans. När jag skulle fylla i vilken gröt jag gav mitt barn så fanns det en massa alternativ rörande Sempers och Findus pulversorter. Jag hade aldrig givit dem till detta barn eftersom jag är så fruktansvärt gammalmodig att jag kokar gröten själv. Eller ska vi säga snål. Havregrynsgröt, polentagröt, mannagrynsgröt, rågmjölsgröt eller grahamsgröt… fyllde jag i under de där kryssalternativen som rörde olika pulvergrötar. Med antingen äppelmos eller lingonsylt till och så mjölk. Jag var visst ensam i hela enkäten om att göra det.

Personligen fattar jag inte hur folk har råd!

Nu undrar vän av ordning; Vad bjuder denna präktiga människan familjen på till middag i dag då?

Trattkantarellsoppa. Just det! Tar ungefär en kvart att laga till om man har de torkade svamparna till hands i skafferiet. Och det har hon förstås. Kostnad?? Så där tio spänn skulle jag tro, för själva soppan.

2 responses to “Allting går att sälja med mördande reklam……

  1. Ett stående problem för mig som är diabetiker är att alla dessa färdigrätter som butikerna är fulla av mycket ofta innehåller socker. Också färdigrätter, såser och så vidare, som rimligen inte skulle behöva innehålla socker är smaksatta med socker. Det här gör att man, innan man köper något färdigt, måste läsa innehållsförteckningen mycket noga. Det medför också att vi i vår familj i mycket stor utsträckning själva lagar mat från grunden.

  2. Britta Sethson

    Jag får citera Michael Pollan som har skrivit en bok som heter: Till matens försvar.

    I inledningen skriver han: ”Är man angelägen om god hälsa bör man nog undvika produkter med hälsopåståenden. Om man undrar varför är svaret att hälsopåståenden på en matvara är en stark indikation på att den faktiskt inte är någon mat och det var ju mat man ville ha.

    Han menar att samhället har omstörtats i grunden genom nutritionismen: tron på att mat först och främst handlar om näring och att näring är något så komplicerat att den nog enbart bör tillhandahållas av experter och industri

    I slutklämmen rekommenderar han att man ska laga maten från grunden: Står man i köket och lagar mat av växter och djur i slutet av den kortaste av alla näringskedjor, kan man ha massor att oroa sig för, men dit hör inte huruvida maten är hälsosam., Det kan man ta för givet att den är.

    Så ni gör nog rätt hemma hos er Enn.

Kommentera

