Om konsumentmakt och glasögonbågar…

Dottern behöver nya glasögon eftersom de gamla kommit bort. Vi gick till optikern.

Det var ett par bågar där som föll unga damen på läppen men de kostade närmare 2000 kronor. Jag sa att det var väl inte så väldigt billigt det där.

Då fick jag en lektion av optikern.

Det finns inga bågar som är tillverkade under vettiga arbetsvillkor som kostar under tvåtusen kronor. De riktigt billiga kan vara tillverkade på en fabrik i Kina där man låser in arbetarna i tre månader i stöten så de kan jobba riktigt bra. De får bo på fabriken, äta den mat som serveras på fabriken och bara träffa sin familj så där tre till fyra gånger per år. Klart att det blir billiga glasögonbågar då.

Optikern sa att de gärna skulle ha en helt rättvisemärkt butik men kunderna krävde dessa billiga bågar ….

Jag hade inga problem med att säga ja till de dyrare glasögonbågarna efter den lektionen.

Men jag blev också glad. Tänk att det finns en handlare i stan som tänker i dessa banor och verkligen vill satsa på rättevisemärkta glasögonbågar.

3 responses to “Om konsumentmakt och glasögonbågar…

  1. Det där gäller tyvärr inte bara hos optikern.
    Dom som gör Adidasskor i idag på Filippinerna tjänar bara en bråkdel av vad dom tjänade som gjorde Adidasskor på sjuttiotalet.
    Som någon uttryckte saken, ”jag gör skor till alla, även till dig, men själv går jag barfota”
    Och vad gäller din dator så vill du inte veta vilka arbetsvillkor dom som satt ihop den arbetar under.
    Men du kan ju fundera över prisutvecklingen på bärbara datorer under en tioårsperiod och ställa dig frågan hur kan dom ha pressat tillverkningskostnaderna på det sätt dom gjort.
    Då och då uppstår en debatt kring frågan, det kan tex vara om någon smugglat ut en bild från någon fabrik.
    Och det är förstås bra för debatterna kan leda till att de värsta formerna av slavarbete avskaffas. Men någon vilja att göra någon genomgripande förändring i dessa produktionssystem finns inte.

  2. Britta Sethson

    Jo jag vill veta hur de har det, de som tillverkar mina prylar. Jag skulle önska att vi kunde ha rättvisemärkning på allt. Kanske skulle grejorna vara dyrare men då kanske man skulle vara mer rädd om sakerna så att de höll lite längre. Kanske man inte skulle ha råd med allt som man köper nu.

    Men jag är väl lite naiv antar jag.

  3. Britta Sethson

    Aj då

    jag köpte nyss en dator för 2000 spänn. tyckte att det var billigt och det var det för mig .. aningslös är jag

    tack för infon L-O ska tänka mig för nästa gång

Kommentera

