Morden i Ryssland

Anna Politkovskaja mördades 2006. Hon var känd rysk regimkritiker. Jag hade läst Sanningen om kriget och efter mordet läste jag också hennes Ryska Dagbok. Jag kände då som nu en stor förtvivlan tillsammans med många andra.

Natalia Estemirova kidnappades 15 juli i år och hittades samma dag skjuten i huvudet. Journalistkollegor sörjer i dag hennes död.

Båda var journalister. Båda arbetade oförtrutet med att avslöja övergrepp på civila i Tjetjenien. En tid arbetade de tillsammans. Båda blev mördade. Båda visste att deras tid var utmätt.

Det är en skrämmande tid vi lever i. Inte bara i Ryssland mördas journalister när de gör sitt jobb.

4 responses to “Morden i Ryssland

  1. snälla, jag ofta undrar om det finns nån svensk i naturen som kan använda egen hjärna istället för att blint upprepa aftonhorans goebbelspropaganda.

    politkovskaja var i sin tid förvarnad om att man inte fick tro på tjetjenerna, men hon ville göra en snabb karriär och bliva kändis i samhället
    tjetjenerna, ska du veta, är världenst mest xenofobiska folket som föraktar andra folk av den enkla anledningen att de inte är tjetjener

    men du lever ju i et demokratiskt land, så du får fortsätta tropå de sagor legender de berättar i migrationverket, ja ta in fler tjetjener om du vill dina söner vara tvungna att gå på moskeet å dina döttrar vara omskärda

  2. Britta Sethson

    Ja jag lever i ett demokratiskt land och låter därför alla åsikter komma till tals på denna sida. Såvida det inte är öppet nazistiskt eller innehåller hets mot folkgrupp, Detta var väldigt nära att jag måste stryka men jag låter det stå kvar. Jag tycker att den har något att berätta om hur stämningar kan piskas upp mot en folkgrupp i ett land där man saknar demokratiska traditioner.

    Om någon läsare tar anstöt av ovanstående så hör av dig. Jag kan då radera denna post.

    Det finns inga ursäkter för att mörda journalister.

  3. finns det då nån ursäkt för att mörda Olof Palme?

  4. Britta Sethson

    nej inte det heller

    Det finns egentligen inga ursäkter för att mörda nån

Kommentera

