Efter regn kommer sol och kantareller… och lite funderingar runt nationalism, fult eller fint?

I dag var det uppehållsväder här efter Västerbottenskusten efter flera dagars ihärdigt regnande. Stigarna i skogen har förvandlats till bäckar och bäckar till åar. Här och där var det små dammar där man tidigare kunde gå helt torrskodd i gympadojor. Hundarna var lite förvirrade. Men lyckan infann sig snabbt ändå när de upptäckte alla kråkbär och ett och annat blåbär som de kunde glufsa i sig. På grund av brist på blåbär i ”min” skog så har finsmakaren bland dogsen funnit sig i att käka också kråkbär.

För min del infann sig lyckan när jag kollade ett av mina säkra kantarellställen och upptäckte två pyttesmå gula prickar där vid stenen. Nu är snart min bästa tid här. På lite senare år har jag nämligen upptäckt lyckan med att plocka svamp. Snart är skogen full med rynkad tofsskivling, blekgul taggsvamp, Karl- Johan och kantarell. Tillsammans med ägg från grannens hönsgård ser jag fram emot många fina luncher i form av omelett med svampstuvning. Eller varma mackor med lite smörfrästa färsk svamp. Inte fel.

Sverige är helt fantastiskt. Jag älskar Sverige. Jag kommer nu att tänka på Harald Ofstad som jag skrivit om lite tidigare. (tyvärr är jag dålig på länkar så jag kan inte göra sånt med det var 19 juli) Enligt honom finns det två typer av nationalism. Den ena är individorienterad och den andra är maktorienterad

Den individorienterade nationalismen innebär att vi har en vi-känsla som omfattar alla som bor i vårt land. Att vi gläds med varandra när det går oss väl och att vi sörjer när det går illa. Det ingår också att man i högre eller lägre grad är beredda att bidra så att det ska gå alla medborgare väl och man vill också försöka förhindra att det ska gå dem illa. I definitionen  ingår också att man inte ska försöka pressa på andra människor vad som är gott eller ont. Denna form av nationalism omfattar alltså en samkänsla och respekt för andra individer. Det finns heller inget som omöjliggör att denna samkänsla skulle kunna komma att omfatta andra och större grupper.

Maktorienerad nationalism har en identifikation med de nationella makt- och auktoritetsinstitutionerna och symbolerna. Det är staten, militärmakten. disciplinen lydnaden som är viktiga ingredienser. Den kan övergå i aggressiv nationalism. Vi har sett den i sin värsta form i Nazi-Tyskland på senare år. Stormaktsstidens Sverige var också en form av detta. USA-imperalismen är ett annat otrevligt uttryck för detta lika väl som den gamla Sovjetstaten.

Själv känner jag att den individorienterade nationalismen är något mycket sympatiskt. Ligger inte mycket av definitionen om Folkhemmet i denna Ofstads definition??

4 responses to “Efter regn kommer sol och kantareller… och lite funderingar runt nationalism, fult eller fint?

  1. Jo, folkhemstanken ligger mycket nära den samkänsla som utmärker Ofstads första variant. I den meningen är jag utan tvekan en varm anhängare av den svenska nationen, detta trots att jag kom till Sverige först vid sju års ålder och fortfarande också har en estnisk identitet.

  2. Britta Sethson

    Det jag tycker är så härligt är att han inbegriper också andra och större grupper. Jag hoppas att folkhemstanken fortfarande är levande bland många människor i Sverige. Vi behöver en ny modell bara som kan fungera i dag med de fria och väldigt individualistiska medborgare som har skapats i socialdemokratins Sverige.

  3. Anders Nilsson

    Ofstad är sorgligt bortglömd, hans bok om fascismen öppnade mina ögon när den kom. Nationalismen har jag dock svårt för även om jag kan förstå känslan av en nationell identitet. Även om jag är född i Dorotea så kan jag inte påstå att jag känner mindre samhörighet med de vänner jag har i Italien där jag plockat KarlJohan, Marocko där jag slaktat får, Libanon där jag kämpat mot fascismen, England där jag plockade bär, Norge där jag lossade kaffe och har tillbringart 20 år av mitt yrkesverksamma liv, osv. Snarare har jag väl stärkts i min övertygelse om att samhörighet och solidaritet som baseras på nationell tillhörighet blir mindre och mindre smaklig, individuell såväl som maktbaserad.

  4. Britta Sethson

    Har varit ute och rört på mig och därför inte ägnat mig åt bloggande alls på några dar. Passerade Dorotea i dag när vi for från Hammerdal till Umeå….

    Det var min fiskekamrat Inger som gav mig Ofstad. Hon poängterade väldigt starkt hur han definierade olika former av nationalism. Hon ville verkligen vara stolt över sitt land utan att betraktas som nazist.

    Jag kan se en poäng i att man med hans definition fortfarande kan vara stolt över sitt land och sin trakt och sin flagga. Jag anser också att man kan tolka honom så att han inte helt begränsar sig till ett specifikt land.

    Jag har precis som du rest en hel del och varit både här och där. Men så länge Sverige står för ett land där man försöker utjämna klasskillnader och skapa frihet också åt den som är fattig vill jag vara stolt över mitt land. Om nu den borgerliga regeringen får fortsätta kommer det tyvärr bli så att Sverige blir som ett land bland andra och lite mindre att vara stolt över.

Kommentera

