Nu är det bärplockning som gäller

Nu far vi till Jämtland för att se om vi kan hitta lite hjortron. Det finns visst inte så mycket men lite ska man väl kunna få tag på. Som tur är finns det hjortron kvar i frysen. Blåbären är ju också mogna och här i Västerbottens kustland sägs det att det i år växter högt. Kanske blir det Jämtlandblåbär i år i stället för hjortron.

Att plocka bär var i min uppväxt inte bara ett nöje utan en nödvändighet för försörjningen. Vi plockade aldrig och sålde men vi plockade i familjen minst 6o liter lingon varje år. Lingonsylt åt vi till morgongröten varje dag. Vi plockade också hallon, hjortron och blåbär för att koka sylt och saft. Det skulle räcka till saft varje dag till mig och min syster och det skulle räcka till pannkakorna på torsdagen. Hjortron åt vi som efterrätt till söndagmiddag tillsammans med vispad grädde och småkakor. Gott! När mamma sa: ”Nu har vi så vi klarar oss” visste vi att vi äntligen kunde göra annat på söndagarna än flänga runt i skogen och plocka bär.

När vi bodde i Ljusdal måste vi också plocka till skolan. I första klass skulle man leverera en liter lingon till matbespisningen och sen blev det mer ju äldre man var. Jag minns hur stolt jag var över den liter som jag kunde lämna och som jag plockat själv.

En gång var det så mycket hallon att det gick en buss från Ljusdal ditut till ”hallonfallet”. Vi hade skaffat bil en svart PV med delad framruta. När bussen kom från samhället vällde folk ut med sina hinkar för att plocka. Det märktes knappt och jag tror nog att alla fick så mycket de ville ha.

Jag kände inte nån som köpte sylt.

Nu orkar vi inte plocka bär själva ens för att sälja. Hit kommer polacker och thailändare och kanske också andra nationer. De är verkligen duktiga på att plocka och tur är det för annars skulle alla bär bli kvar i skogen och ruttna. Nu är det mera så att jag snart inte känner nån som inte köper sylt.

Hejs svejs i lingonskogen säger jag och tar en paus från det här bloggandet

Kommentera

