Nu har man varit på Yran och sett Thåström

Festivalernas festival. Det är Storsjöyran det. I går kväll var jag där och blev ung på nytt

Tänk er en gammal tant som står mitt i smeten tre meter från scenen! På scenen finns Thåström. Hela publiken sjunger med. Jag vill, Du vill, Alla vill till himlen och åka limousin förståss, Alla vill till himlen, till himlen, till himlen…..   Och hoppar och dansar. Tanten också…

Publikhavet kokar när Thåström säger: då tackar jag för mig: Naturligtvis blir det extranummer och Thåström drar tre på raken och avslutar med Imperiets klassiska

Men du vet väl att…
Du ska va president! Du ska va millionär!
Under jorden, under jorden, under jorden
Men du vet väl att…
Du ska va president! Du ska va millionär!
Under jorden…

Publiken jublar och sjunger med….. även tanten.  Tänk att alla unga kan den?????

Sen går tanten upp och lyssnar på presidentens tal till folket på Stortorget. Tiotusentals människor i publiken skanderar

Iamtland Iamtland iamt å standut.

Iamtland Iamtland iamt å standut.

Iamtland Iamtland iamt å standut…

Tanten också. Det är lite konstigt men så var det

Lite intressant var det att president Evert Ljusberg också tog upp den växande ungdomsarbetslösheten och att det är ett fruktansvärt slöseri med mänskliga resurser att bara utbilda ungdomar i att skriva meritförteckningar. När den ena är klar får man skriva en ny…. Det blir inga nya jobb av det konstaterade han lakoniskt.

Så han gjorde om den traditionella ramsan lite grand och så där 20 000 människor skanderade på Stortorget i Östersund

JOBB JOBB IAMT OCH STANDUT

JOBB JOBB IAMT OCH STANDUT

JOBB JOBB IAMT OCH STANDUT

Sen sjöng alla jämtlandssången och tanten försökte förtvivlat ta sig därifrån. För nu upptäckte tanten att hon blivit gammal. Det ena benet hade slutat fungera och fötterna hade svällt upp och blivit klumpar.

Och tanten var jag. Himla kul hade jag i alla fall….

PS jag såg också Lena Philipson, Timbuktu, Amy MacDonald och lady Gaga. men Thåström var i särklass bäst…..

3 responses to “Nu har man varit på Yran och sett Thåström

  1. Jag har haft en del kontakter med Ewert Ljusberg genom åren, också recenserat flera av hans skivor. Han har till och med varit inne på min blogg och kommenterat. Men på scen har jag lustigt nog aldrig upplevt honom.

  2. Britta Sethson

    Ewert har varit väldigt bra som president

    Han har lugnat ner de tidigare hatiska stämningarna mot de sk klyktattarna. Förr ett antal år sedan skanderades också ”Sundsvall brinn” på Stortorget.

    I förrgår på yran så hälsade han alla etniska grupper i republiken Iamtland. När han kom till Sagolika Samer var det några burop i publiken.

    Han avbröt talet och läste lagen för publiken och fick med sig den. Mycket bra gjort och viktigt eftersom det är en hel del samehat däruppe.

  3. Ewert var bra, thåström var bra, ja alla var bra!! utom de jävla rasisterna som tidigare nämnda president snyggt tog ner på jorden igen

    YRAN ÄR BRA!!!

Kommentera

