cykelhjälmar och vaccinering

På väg ut i skogen i dag träffade jag grannen Anders vid hönshuset deras. Vi kom att prata om cykelhjälmar eftersom ett större antal av byns killar har hittat stigen som leder upp i skogen mellan våra resp hus och upptäckt hur roligt det är att cykla full fart neråt på stigen. Jag påpekade att det var precis vad vi gjorde på vår tid fast utan hjälmar.

Själv cyklade jag efter Kanalen i Sandviken på stigen som gick upp och ner mot vattnet tillsammans med mina två pojkvänner, Krister och Karl-Gustav. (Egentligen var jag kär i Kristers brorsa Bennik men får man inte bröd får man nöja sig med limpa) Det gällde att cykla så fort som möjligt utan att trilla ner i vattnet. Undrar om det är nån som cyklar där nu??

Nåväl, grannen Anders ansåg att det var lite onödigt med cykelhjälmar. Ungefär som med den helt hysteriska influensavaccineringen. Jag kan nog inte hålla med om det där med cykelhjälmar. De behövs nog. Men hysterin kring influensavaccinering begriper inte jag heller.

Det är ju egentligen en vanlig influensa som är på väg. Man blir sängliggandes i några dar och sen är man frisk igen. För immunförsvaret är det bara bra att man får lite infektioner ibland. Det är klart att vissa personer kommer att bli riktigt dåliga men då är det väl bättre att spara på samhällets resurser till dem. Med god handhygien och genom att undvika att handhälsa på folk ska man väl klara sig. Hysterin har piskats upp av journalister och media som verkar vara köpta av vaccinleverantören. Storkapitalet förnekar sig inte.

Jag tänker i vart fall inte vaccinera mig med ett vaccin som inte är utprovat ordentligt. Mig lurar de inte.

ps klart att jag hittade lite svamp. två kantareller och två karljohan. smörstekta på macka mums

2 responses to “cykelhjälmar och vaccinering

  1. Måste man ha cykelhjälm borde man inte få cykla, meningen är ju att inte ramla. Dessutom förstör det håret!

    meeeas.blogg.se

  2. Britta Sethson

    Jag har aldrig cykelhjälm

    Går inte att ära gamla hundar sitta

Kommentera

