Hösten är snart här…..

I dag var jag på tur i skogen med lilla söta tiken

bomullstussen i skogen

Jag hittade tre stora gula kantareller och en riktigt fin Karl-Johan svamp. Smågulingarna som jag såg fick stå på tillväxt.

Det blev en riktig god svampstuvning till kvällsomeletten tillsammans med nybakade rågkakor och en liten sallad. Dricka till var krusbärscider; alkoholfri förstås.

Här ser man hela skörden:

svampen

Svamparna ligger på en hemvävd duk som jag fått av min älskade faster Karin.  Hon är inte min riktiga faster utan var gift med pappas bror Folke som var yngsta barnet av Lindholmarna från Klangberget i Sandviken. De var ett erkänt envist släkte. Det är bara hon kvar av den gamla generationen Lindholm nu. Känns lite sorgligt för det var de som gav mig min politiska skolning. Hela högen var aktiva socialdemokrater. Vilka diskussioner det blev på julmiddagarna när den som var mest aktiv, dvs min älskade farbror Sigurd skulle försvara besluten i regering o riksdag. Uj Uj Uj. Det var faktiskt han som såg till att offentliganställda fick rätt att förhandla om sin lön. Bra gjort tycker jag. Men jag kan garantera att syskonen hade synpunkter.

2 responses to “Hösten är snart här…..

  1. ingemar E. L. Göransson

    Deprimerande att hösten är på väg. I dag känns det inte så där jag sitter på min altan och njuter av högsommarvärmen. Trevlig blogg föresten Britta – jag lägger länk från min så fler hittar den!

    • Britta Sethson

      Tack för det.
      Jag kan tyvärr ingenitng om länkar o sånt
      men ska lära mig. Då kommer jag att lägga till lite blogglänkar o sånt

      Ja här är det ömsom sol och ömsom regn
      jag tycker mycket om hösten. Lingon och svamp och höga klara dagar som passar för långa skogspromenader. Åsså kan man börja med barmarksträning på draghundarna våra

Kommentera

