en lektion i hur man vinner val…

Min unga dotter var inne och kollade vad jag skrev för nått. Sen kräktes hon på mig.

Hon sa: ”Det förstår du väl att om du använder ett sånt språk som du gör finns det ingen som begriper vad du säger. Inte ens jag och då är jag ändå bra på svenska. Hur skulle till exempel en invandrare förstå vad du menar!”

Hon fortsatte: ”Det var ju därför moderaterna vann valet förra gången. Ni i ert parti saggade på som vanligt med ord som man inte förstår eller som känns gammalmodiga. Vad menar ni med solidaritet till exempel. Och utsugning? Moderaterna sa ”mer jobb” och det fattade folk!”

Jag tänkte först bli arg men sen tänkte jag: Ungen kanske har rätt. Vi måste tänka på vad vi säger och hur!

Kom att tänka på en historia som min man brukar berätta från den tid då han proppfull med marxistisk teori som nyanställd arbetare på Sunds Verkstäder gick på fackmöte. Alla pratade om utsugning. Här verkar de pålästa tänkte han. Sen hörde han att de ville öka utsugningen och insåg till sist att de pratade om arbetsmiljön och inte nått annat. Ridå.

Naturligtvis är inte ett begrepp som solidaritet gammalmodigt. Inte heller våra grundläggande värderingar. Men vi kanske ska säga det på ett annat sätt så vi inte känns alltför mossbelupna.  I alla fall jag fick något att tänka på….

9 responses to “en lektion i hur man vinner val…

  1. och i ett sammanhang som människor känner igen! Om vi väljer att beskriva verkligheten utifrån höga och oruckliga principer så utesluter vi ju folk från att delta i den politiska diskussionen.

    Blir frihet detsamma som frihet från friskolor, tandläkare och vårdcentraler, jämlikhet detsamma som diskriminering av invandrare och funktionshämmade och solidaritet att vi skiter i att tusentals dör och hundratusen skadas i en vård som inte fungerar då kan vi kvittera ut andraplatsen redan idag.

  2. Det här med vokabulären är nog inte så krångligt egentligen.

    Fackuttryck, till och med begrepp hämtade från marxismen, kan vara användbara i teoretisk och analyserande text.

    Men det betyder ju inte att till exempel valbroschyrer bör använda samma ordval.

    Hur man skriver i bloggtexter är avhängigt av vilka man vänder sig till med just den aktuella texten.

    Och så, Anders Nilsson: Nu tar du verkligen i mer än lovligt. Vad är det till exempel för socialdemokrater som i jämlikhetens namn diskriminerar invandrare och funktionshindrade?

  3. Ja , Anders Nilsson förstår jag inte fastän han använder de enklaste ord i sina krystade meningar!

  4. Till Anders: Det är viktigt att kunna diskutera vardagsproblem så att folk förstår att det gäller dem. Helt rätt. Vanliga människor måste känna att de blir inbjudna till den politiska diskussionen och att deras synpunkter är viktiga.

    Men ditt andra stycke förstod jag inte riktigt. Om vi skulle föra fram en sådan politik gör vi inte ens rätt för andraplatsen. Men om du menar att vi har mycket kvar att göra i dessa frågor så är det så. Vi diskriminerar de facto invandrare och funktionshindrade i dag i Svergie…. Det är ännu långt kvar till verklig jämlikhet och de senaste åren har det knappast blivit bättre.

    Absolut Enn: Vi måste använda fackuttryck när vi diskuterar ideologi och hur vi ska utveckla politiken. Det är samma sak i mitt akademiska område, kemi. Man måste ha tydligt definierade begrepp i den diskussionen som alla förstår vad det är. Annars fungerar det inte.

    Men grejen är att vi också måste kunna översätta det vi menar till praktisk politik. Då ska ideologin hela tiden lysa klart i bakgrunden utan att vi använder de ord som för många är främmande, Det är väldigt viktigt. Då blir det också tydligt att det är skillnad mellan partierna.

    Så jag håller inte med dig Enn om att det inte är så krångligt. I alla fall inte för mig. Själv har jag lite svårt för det där med vardagsspråk. Kanske lite yrkesskada.

  5. Till Bengt
    Jag tror att han försökte sig på lite ironi. Eller hur Anders? Trots alla fina ord vi använder så har vi fortfarande en god bit kvar….

    Och så är det tyvärr

  6. Britta, jo det är som du säger, vi har ju haft våra honnörsord med i varje valmanifest och likafullt så har just diskrimineringen ökat, inte minst under vår tid vid makten. Utvecklingen under perioden 1995-2006 står i bjärt kontrast till vårt program.

    De borgerliga basunerade ju ut sin stolta ambition att förändra det här, men idag så är ju siffrorna tillbaka på 2006 års nivå. De saknar helt enkelt ett program för ett jämlikt samhälle.

    Ansvaret för att förändra samhället ligger tungt på oss socialdemokrater. Vi har inte funnit verktygen att lösa det och det har jag poängterat i andra bloggar. Det borde föranleda en självkritisk och en fri och öppen diskussion om dessa tillkortakommanden. Att sopa det under mattan eller att, som Enn Kokk, hänvisa till att även andra länder har samma problem och därför saknar relevans, ger inte de drabbade ett bättre liv. För det är den här vekligheten som måste överensstämma med våra ord för att vi ska få väljarnas förtroende. För att påpeka detta kommer jag inte att be någon om lov.🙂

  7. Det är nog så. Att om vi bara upprepar de fina orden utan att något händer blir vi inte trovärdiga någon gång. Kanske var det så hon menade min sköna dotter.

    Låt oss vila lite hos de fina orden, fundera lite tillsammans i rörelsen och på öppna möten på gator och torg, diskutera ännu lite till och sedan hitta verktygen för att förändra samhället i rätt riktning.

    Det blir ju inte lätt i och med att statens finanser håller på att haverera under Reinfeldt och Borg men det är klart att det går.

  8. Björn Andersson

    Hej min dotter tycker också att min blogg har för många ord. Språket är ju viktigt. Men min dotters bloggdagbok är ju fin. En bild säger ibland mer än tusen ord. Men jag vill nog inte lägga ut så många privatbilder på mig själv och dem jag känner som hon gör. Då skriver jag hellre flera ord. Även om de är svåra för henne iband.

    MVH Björn

  9. Det är ändå roligt att ens ungar kollar vad man gör tycker jag..

Kommentera

