om examination av studenter..

Så här just innan terminsstart är det omtentor för de som inte klarat sig tidigare. Fyra stycken är jag inblandad i och ska hitta på rättvisande och lagom svåra problem. På en del kurser finns det kanske tio frågor som man kan ställa för att inte gå in i såna detaljer att det känns löjligt. Då gäller det att vrida lite på frågeställningarna så att studenterna inte uppfattar frågorna som ”samma gamla vanliga”. Detta gäller särskilt en kurs i Batterier och bränsleceller och ett kursavsnitt som avser elektrokemiska solceller.

Det kan finnas tusen orsaker till att studenterna kör på en eller flera tentor. Sjukdom, olycklig kärlek, lycklig kärlek, dödsfall i familjen. Ibland är de till och med lite lata studenterna men oftast inte. Det kan handla om dålig planering på grund av ovana vid högre studier i början av sin universitetsvistelse. Universitetsstudier handlar väldigt mycket om eget ansvar och lärarna är enbart där för att hjälpa till men inte skedmata.

Det är ett stort ansvar att examinera studenter. De som sen kommer ut och kommer vidare till arbetsplatser ska ju ha med sig goda kunskaper så att arbetsgivaren känner att det där universitetet tar seriöst på utbildningen. Därifrån vill jag gärna rekrytera igen. Ett universitet med bra rykte har också lättare att rekrytera fler studenter; det blir som ringar på vattnet.

Vidare: om studenter vid svenska universitet får en bra utbildning så kommer de att stärka det svenska näringslivet och bidra till fortsatt god tillväxt i landet.

Jag känner stor oro inför framtiden när jag ser vilka signaler som skickas från regeringen. Man vill ge universitet och högskolor incitament för att öka genomströmningen av studenterna med hjälp av nationella resurstilldelningssystemet. Frågan är vem som garanterar att kvaliteten på undervisningen upprätthålls ???  Man vill också skärpa kraven på studieresultat för att få fortsatta studiemedel.

Vad menas egentligen: ska vi som examinerar lockas att sänka kraven ytterligare för att klara en högre genomströmning bara för att få statliga anslag. Ska vi jobba mer gratis för att upprätthålla kvaliten men ändå öka genomströmningen. Det orkar vi nog inte. Det är illa som det är. Ska vi lockas att sänka kraven för att studenter ska klara tentorna och inte sparkas ut ur systemet. Genomströmningen måste ju upprätthållas till varje pris.

Det verkar som om regeringens utbildningspolitik har mottot: Kvantitet framför kvalitet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s