Sälj hela skiten!

Så heter en websida som jag hittade igen häromdan. Naturligtvis diskuterar man privatiseringar och vinster i välfärdssektorn.

Man skriver exempelvis

Steg två i debatten handlar därför om att lyfta just konsekvenserna. Att fokusera på vinsten som drivkraft och resultatet av välfärdens kommersialisering. I en sån debatt förvandlas klyschor som ”driftsformen spelar ingen roll” – flitigt använd ända sen 1990-talet, också inom socialdemokratin, numera införlivad i alliansens nyspråksordlista – till vad de just är: nonsens.

Vi är ju redan där nu egentligen: Vi diskuterar konsekvenserna.

Jag har själv beskrivit konsekvenserna här på min egen sida specifikt med skolan som exempel dvs: betygssystemet har satts ur spel, kunskapsnivån sjunker och segregationen ökar. Jag har också försökt mig på att hitta en egen vision av en demokratisk skola. Den kanske är helt idiotisk men jag är ju inte Annmari Lindgren. Jag gjorde det mest för att få er kära läsare. (sådär 12-14 stycken, hehe) att inspireras till att sluta debattera driftsformer och vinster. Istället borde vi fundera på hur vi ska få en demokratisk skola som skapar demokratiska och starka individer laddade med goda kunskaper oavsett vilken plånbok föräldrarna har.

Jag anser verkligen inte att diskussionen om driftsformer och vinster är ointressant. Men den leder ingenstans förrän vi börjar diskutera exempelvis skolans innehåll och vi får inte med oss medborgarna förrän vi har ordentligt och sakligt diskuterat konsekvenserna av privatiseringen.

I morgon kväll är det repskap i Umeå Arbetarkommun. Jag ska i alla fall ta med mig dessa tankar dit.

Kommentera

