Är jag feg??

Om jag spelar tjikago med min man och köper på två små par för att få en kåk…   är jag feg då??

eller om jag köper på färg och bara har tre lankor i ruter.  är jag feg då??

Min man sa det i alla fall när jag lyckades och hade kåk i femmor och fyror eller färg med tia på topp.

Jag tycker att jag är modig eftersom om jag inte lyckas få full hand kan jag inte heller ta hem spelet!

Vad tycker ni??????

2 responses to “Är jag feg??

  1. Tvärtom – att köpa för att ensidigt vinna poäng och ge upp (mer eller mindre) chanserna att vinna spel-momentet är en djärv strategi och korrekt i vissa lägen men usel i andra. I Chicago liksom de flesta välkonstruerade spel så vinner den som kan anpassa och förändra sin strategi allteftersom förutsättningarna förändras.

    Speltips: Dominon (http://en.wikipedia.org/wiki/Dominion_(game) )

    Beskrivningen låter komplicerad men reglerna ryms på baksidan av en tändsticksask. Hyggligt snabbt och varje parti annorlunda.

  2. Jo så är det nog.

    Tidigare så körde jag med samma strategi hela tiden. Hade jag bestämt mig för att köpa på färg så gjorde jag det hela vägen ut ända till sista köpet. Nu har jag bytt taktik och kollar faktiskt på vad jag får upp varje gång och kan byta min spelstrategi under resans gång. Det gäller också hur jag lägger upp taktiken i avslutande 5-korten. Allt för att förvirra motståndaren. Fast det är klart när han sitter med fyrtal i ess och en kung är det svårt att vinna öht.

    Och se där.. Jag vinner lite mer nu.. Ska kolla det där med domino på wikipedia också. Domino är också ett lagom roligt spel med enkla regler.

Kommentera

