2-way-traffic igen

I dag har jag kontaktat Etiska Rådet för Betalteletjänster. Först fick jag ett långt mail från Joakim Rolander

Han skrev så här:

Det synes som om du eller någon annan som nyttjat aktuell mobiltelefon har startat
en prenumerationstjänst av något slag hos företaget 2waytraffic. En sådan tjänst kan
inte inledas utan att någon aktivt beställer eller konfirmerar en beställning via
mobiltelefonen. När man beställer via företagets marknadsföring på t ex Internet så
uppmanas man först att skriva in sitt mobilnummer i en ruta och därefter klicka på
en knapp märkt "Fortsätt" eller "Nästa". Då skickar företaget att kostnadsfritt sms
som utöver en unik pinkod även ska innehålla information om att det är en
prenumerationstjänst, prisinformation, frekvens på meddelanden, kontaktinformation
och information om hur man stoppar tjänsten. Samma information lämnas också på
marknadsföringssidorna på Internet. Konsumenten läser sedan själv av pinkoden och
skriver själv in den i en ruta på den sida som nu kommit upp på skärmen. På så vis
sluts cirkeln och tjänsten aktiveras. Företaget skickar då ytterligare att
välkomst-sms-meddelande med information om tjänsten, pris, kontaktinformation och
information hur man avslutar tjänsten.

Det var nog så det gick till även om jag aldrig var medveten om att jag i och med detta aktiverade något. Jag trodde att jag gjorde allt det där för att få reda på om jag vunnit någon tävling där på webben. Inte läste jag det finstilta.

När jag svarade på mailet så ringde Joakim Rolander upp och pratade en stund. Han var väldigt trevlig Joakim och ville hjälpa mig i denna soppa. Jag förklarade att jag inte behövde hjälp från ERB eftersom jag redan hade rutit till ordentligt och fått tillbaka mina pengar…. Men jag påpekade att detta var bondfångeri och att det var många som drabbats av detta.

Han sa två saker som var riktigt bra. Alla som råkat ut för detta kunde vända sig till ERB så skulle de kunna hjälpa till. Ännu bättre är att de håller på att arbeta om sina direktiv. En sådan här tjänst ska inte kunna aktiveras utan att man själv gör något aktivt. Antagligen kommer det att bli så att man måste skicka ett SMS själv för att bekräfta att man är intresserad av denna tjänst. Och då borde det vara svårt att bli pålurad något sånt.

Ska kolla lite mer på detta, men klart är att med de nuvarande reglerna verkar det vara helt OK och några pengar får man inte tillbaka om man inte kör stenhårt mot dem i Holland. Återkommer nog i denna fråga igen

Kommentera

