Gamla Faster Karin

I dag har jag pratat med min älskade faster. Hon är den sista av Lindholmarna. Iofs ingift men hon är väldigt nära trots att hon bor 50 mil härifrån. Hon är över 90 år men helt klar i knoppen och tycker det är så roligt att prata bort en stund. Vi pratade lite om släkten och så där och hur allt var i dag.

Hon var gift med min farbror Folke. Han sa att: Socialdemokratin är som en ångmaskin, kolet är vårt bränsle (vår ideologi) och elden är vår glöd. men nu är det dålig kvalitet på kolet och elden håller på och slocknar….. klok man var han och han är mycket saknad.

Känns så konstigt att det snart inte finns någon kvar som kommer ihåg mig som litet barn.

Min mamma brukade återge följande monolog från det jag var barn:

Nu är jag ett barn, du en tant och mormor är en gammal käring
Sen är jag en tant och du en gammal käring och mormor är död
Sen blev jag tyst och ville inte säga nått mer, men nu är jag där…….

En gammal käring det är vad  jag är. Jag har ju själv sagt det och barn säger ju alltid sanningen.

Kommentera

