Veckans höjdpunkt: Gymnasienämndens sammanträde.

Inför denna mandatperiod tackade jag tveksamt ja till att sitta ännu en period i kommunal nämnd. Jag hade bestämt mig för att ägna mig åt musik, dvs: körsång, cellospel och solosång.

Jag bestämde mig kvickt för att på varje möte skulle jag tvåla till borgarna rejält och trycka ner deras orättfärdiga politik i halsen på dem. Ja skare va så skare va. Jag är ingen mesig person och skulle aldrig komma på tanken att sitta knäpptyst på ett politiskt möte. I dag var det dags igen. Vi hade budgetgenomgång eftersom de sjunkande skatteintäkterna gör att det blir mindre pengar till verksamheten nästa år. Iofs har regeringen lovat lite pengar ut till kommunerna men ingen vet hur mycket det blir i slutändan. I Umeå kommer också lejonparten att gå till socialnämnden eftersom de har ordentliga volymökningar.

Ekonomichefen redogjorde för Svarte Petter, dvs följande. I kommunen har vi beslutat i samråd med branchen att starta ett antal lärlingsprogram. Det är ett högt söktryck på ordinarie byggprogrammet men efter samråd med branchen insåg vi att det inte var lämpligt att starta någon sån lärlingsutbildning. De kunde inte få fram praktikplatser helt enkelt och då faller ju vitsen med det hela. Det är sen länge ett väldigt bra samarbete mellan olika brancher i Umeå och kommunala skolan. Därför är bland annat bygglinjen populär. De får jobb direkt efter gymnasiet allihop.

Men i Stockholm sitter man på skolverket och godkänner två fristående skolor i Umeå kommun som ska ha vaddåå: Jo lärlingsutbildning inom bygg. Dessa har nu tagit in 72 elever i höst.

Vän av ordning, dvs jag frågar: Kommer dessa att få praktikplatser?? Enligt branchen finns de inte.

Vidare: Denna utbildning är också dyr. Kostar 30 000 kronor per år mer än genomsnittsplatsen för varje elev.  Det blir ett rejält minus i skolnämndens budget som måste tas igen någon annanstans. Och då utan att vi kan räkna med likvärdig kvalitet som i den kommunala skolan där vi har garanterade praktikplatser.

Jag blåste upp mig rätt ordentligt och förklarade att detta med total valfrihet som ska betalas med skattemedel är en gökunge i kommunen. Eftersom jag just skrivit om det här på bloggen var det lätt att hitta orden….. hehe!

Folkpartisten blev störd och tog till orda och menade att vi behövde mer tid för att diskutera frågan. JA TACK SÄGER JAG! Kanske blir det nästa nämnd eller nämnden därpå som vi avsätter särskild tid till detta. Uj Uj Uj vad jag ska ladda tillsammans med de andra i (s)-gruppen. Vi är rätt överens om tagen kan jag meddela!

Kommentera

