Om lingonplockning, lite boktips och en inbjudan.

lingon-o-krona

Det finns lingon i skogen. Det gäller bara att knalla på eftersom de växer fläckvis i år. Men det är riktigt mycket bär på varje fläck. Här fick jag ihop så där tio liter på ett område som var ca 10*10 kvadratmeter. Den vita vargen i bakgrunden vaktar medan matte jobbar på. Det enda som jag missade i dag var att ta med en kaffeflaska ut och några färdigbredda mackor. Så blir det ofta nu eftersom jag bara behöver dra på stövlarna greppa bärkorg och bärplockare och knalla iväg ut i markerna.

Jag gillar inte att plocka i plasthinkar. De är så fula. En bärkorg eller en näverkont är vad jag gillar bäst i lingon – och svampskogen. Det är lite samma när jag ska laga mat. Jag äger ingen plastbunke. Det blir mera lustfyllt att använda en vacker skål att blanda ihop pannkakssmet eller köttbullssmet i. Eller vad man nu ska fixa till.

Plast kanske är praktiskt. Men fult!

Dessutom har jag gjort lite annan nytta. Har beställt den här boken; ”All Together Now: Creating Middle-Class Schools Through Public School Choice”. av Richard D. Kahlenberg. Ser fram emot att få läsa den men måste vänta i så där en månad på leveransen. Han presenterar ett väl genomtänkt förslag hur man ska kunna motverka ökad skolsegregation.  Här har han skrivit ”byline” till en annan bok som jag allvarligt funderar på att beställa. Båda böckerna kan vara ett bra material för en studiecirkel om skolutveckling för (s)-gruppen i gymnasienämnden kanske. Om jag får igång en sån kanske nån av er som läser det här vill vara med som distansare? Bara att höra av sig.

One response to “Om lingonplockning, lite boktips och en inbjudan.

  1. Kungen är full av stock och sten
    Skogen är full av lingonben

    meeeeas.blogg.se

Kommentera

