Vintern är snart här….

En bild säger mer än tusen ord!

frost

I måndags kräksnöade det. Inte så länge men ändå.  Varje morgon är det frost i gräset. Bilrutorna isiga och måste skrapas.

spark

Sparken är framställd och ska lagas efter en fadäs med draghundarna. Sparkföret brukar bli bra på vintern och det är ett bra fordon för kortare sträckor i byn. Sätter man hundarna framför så går det undan vill jag lova.

Snart är det dags för Rullatorrace i Trollberget. Om ni undrar vad det är så ska ni få vara nyfikna tills jag skriver och berättar.

6 responses to “Vintern är snart här….

  1. Eva Hillén Ahlström

    Jomenvisst. Enligt alla prognoser kommer det snart ett rejält snöfall. Maken brukar fundera över varför sparkarna skall plockas undan till sommaren. Vi har nio månader vinter och tre månader dåligt sparkföre är hans analys av årstiderna. 🙂

  2. Britta Sethson

    ja sparken duger bra att sitta o dricka morgonkaffe på även på den sk sommarn

  3. Här i Öregrund har man sällan nytta av en spark. Vi hade en – den var egentligen sonens, en gåva från mina föräldrar – men den brann upp, när vi utsattes för mordbrand förra hösten.

    Men jag minns, trots att jag inte är någon vintervän, med glädje sparkfärderna på vägarna i och kring min barndoms Juniskär söder om Sundsvall.

    • Britta Sethson

      ja vi satte ihop alla sparkar till långa tåg och så åkte vi nerför hackkörvsbacken i Sandviken efter att ha varit på matbespisningen. Det var riktigt roligt.

  4. anders nilsson

    Alf Pröysen skrev enhelt underbar novell om ett kvinnoöde och en spark. Den heter ”Hu Berta” och återfinns i antologier. Den skall läsas, inte refereras så det får stå som ett lästips helt enkelt. En blinddate kanske.

    • Britta Sethson

      ok har anledning att gå på bibblan då…. Alf Pröysen är underbar. Läste och sjöng Hackebackeskogen för mina ungar säkert 1000 gånger…

Kommentera

