Huset fullt med höstkantareller

Soffbordet, matsalsbordet, köksbordet är täckta med tidningar. Ovanpå ligger nyplockade och rensade trattkantareller. Här nedan ser man ungefär en fjärdedel av dagens skörd! De tog ungefär två timmar att plocka och tre timmar att rensa. Men det var det värt.

manga-svampar

Erkänn att ni är avundsjuka! Aah kan inte snön komma snart så jag inte kan plocka mer nu….  Börjar bli lite less på det här plockandet. Men så länge det finns något att hämta så är jag där ute och flänger med bär- eller svampkorg. Kan inte riktigt behärska mig.

Med i skogen var Ania och Jan. De fick också svamp så det blev nöjda. Själv fick jag en CD men Chopin sånger som Ania har sjungit in. Det är 19 sånger så det lär ska vara alla som Chopin skrev. Den blev jag verkligen glad för. Ania har en fantastisk sångröst. Skolad operasångerska som hon är från Warsawa. Ska lyssna på den i morgon.

6 responses to “Huset fullt med höstkantareller

  1. anders nilsson

    Härligt! Vad gör du med dom? Äter direkt, fryser eller torkar? Själv torkar jag det mesta och mal till härlig smaksättare av såser och grytor, älg och lamm, och så min specialitet, som jag är en trattissoppa.
    Fösrt två matskedar fin rapsolja, senapsfrö och korianderfrö värmer ihop sig, sedan charlottenlök finhackad glaserad och tillräckligt mycket trattkantarell som fräses lite mjuk. Inget får brännas. 1/2 liter vatten och kycklingfond och en burk kokosmjölk som får sjuda tills ”efterättssmaken” försvunnit. Ett par matskedar madeira, peppar, ev salt det är allt. Mixa soppan till en fin konsistens behåll några kantareller hela för syns skull. Nyklippt gräslök på toppen. Väldigt gott.

  2. Britta Sethson

    Jag torkar allt. sen smaksätter jag gärna köttgrytor, gör stuvningar till omelett, sås till gott kött i stället för de där odrägliga pulvermixerna. Soppa blir väldigt gott.
    presenter till folk som inte hittar…

    tack för receptet. Har ett annat men ska prova det där också

    tycker väldigt mycket om rosepeppar till kantarellerna.

  3. anders nilsson

    Uff ja det vattnas i munnen. Ska ut och jag trattisar i morgon. Höll på att ta två älgar 300 meter hemifrån, efter att ha kört 30 mil under dagen. Men jag klarade mig och älgarna. Jakten börjar i denna veckan här nere, så nu springer både älgar, jägare och hundar om vart annat på ett rent livsfarligt sätt. För alla inblandade. 🙂

    • Britta Sethson

      I går morse var det sju minusgrader…. så det var nog ajöss till de gula kantarellerna som jag lämnat på tillväxt. Men om det blir lite varmare och blött så har jag nog tänkt mig att håva in lite mer trattisar… Ibland kan man plocka in i november även här uppe i norr.

  4. anders nilsson

    När jag bodde i Dorotea, fram till 1964, så åkte vi skridskor på Långtjärn bakom Avasaxa vid den här tiden. 🙂 Tiderna förändras. Lycka till med svampen!

    • Britta Sethson

      Ja nu är den första skörden torkad och ska ner i burkar.
      alltid lika förvånad av att se trettio liter förvandlas till tre…. men gött ska det bli…

Kommentera

