Omruskning i vardan

I dag var jag inne i stan och handlade lite på Konsum Ålidhem. Dottern hade boxningsträning på Gammliahallen i 1,5 timmar så jag hade gott om tid.

När jag så just betalat och packat mina påsar så ser jag hur två kvinnor av Konsumpersonalen tar tag i en man som just lämnat butiken med sin Fjällräven Kånken lite för packad. Kvinnorna fick honom att plocka upp det som han stoppat ner utan att betala. En godispåse, två öl och lite annat smått och gott.

Mannen var en trashank. Han var på dekis. En av ”våra” som vi sa när jag satt i socialnämnden. Hans förnedring och förödmjukelse var total.

Det är klart att man inte ska stjäla det tycker jag verkligen. Och snattare kommer det alltid att finnas. Men jag tänkte: Hur många fler såna här tillbud kommer man att se i framtiden om  alliansen får fortsätta härja. Kommer det att finnas stora starka väktare på Konsum om några år? Fattigdomen brer ut sig i Sverige i dag och med den också hopplösheten.

8 responses to “Omruskning i vardan

  1. Hej Britta,
    din lilla sorglstämda vardagsglimt från Ålidhem förde mina tankar till Lars Ahlins ”Tåbb med manifestet” där ett inbrott i nattens mörker ställs in när Tåbb plötsligt känner att det ”luktar Koppra” i butiken. Och i en kooperativ butik gör man inga inbrott; det strider mot all proletär heder…
    Fast det var förstås på trettiotalet med ett mer levande solidaritetsbegrepp bland de arbetslösa. Numera är det nog svårt att känna om det ”luktar Koppra” överhuvud taget på något sätt som avviker från Ica-doften..

  2. Tack för kommentaren Mats

    Min sensmoral är att alla tjänar på ett rättfärdigt samhälle där alla medborgare räknas och har ett människovärde. Då blir det mindre av sånt som jag såg i dag.

    För övrigt gillar jag Konsum Ålidhem som är en genomtänkt miljömedveten butik.

  3. Ja det är fördj*ligt att folk nu fått det så eländigt att de måste stjäla öl och godis på Konsum. Öl och godis. Ja, det är väl det yttesta beviset att de ljuva dagarna av vin och honung är över…

    Att se denna incident som ett järtecken om vad som händer om det blir fortsatt borgeligt styre tror jag är en grov övertolkning på samma sätt som att tolkningen att detta är ett exempel på hur det blir när socialdemokratin får indoktrinera generationer i att de har rätt till allt och skyldighet till intet.

  4. Jag tror du vantolkade mitt inlägg…. Jag har varit i det stora landet i väster och sett väktare på banker, på butiker och till och med på sjukhus för att hålla pöbeln borta

  5. Väktare har det väl sedan länge stått i precis varenda köpcenter även i Sverige? Tror inte att väktarna i systembolagen på fredagskvällarna är ett nytt inslag, vill minnas att jag sett dem i många många år.

    Hur skapas hopp bland de fattiga? Jag tror att det centrala är att de ges möjlighet till att egenförsörjning, dvs jobb. Tyvärr så är det okvalificerade (och ofta deltidsjobb) som måste vaskas fram eftersom denna grupp har en annan utbildningsprofil än resten av befolkningen och det löses inte av standardmantrat ”mer pengar till vård, skola, omsorg” utan av en expansion av tjänstesektorn. Precis det som alliansen försökt och socialdemokratin motarbetat.

    Visst, det kan utbildas mer mer mer och det är bra men till syvende och sist så finns en stor grupp som inte vill/kan/orkar sitta ytterligare 4+ år i skolbänken utan ha ett jobb nu för att förändra sin situation nu.

  6. I Stockholm kanske men inte i lilla Umeå.

    Jag tillhör de som tror att alla människor har en egen inneboende kraft som man bör ta vara på. Att det alltid finns en möjlighet att utvecklas till något bättre om bara rätt förutsättningar finns. Men det är sant som du skriver att det sker inte genom att urskiljningslöst ge mer pengar under inflytande av ett fånigt mantra.

    Utbildningsinsatser måste vara individualiserade och bygga på en verkligt bra validering av den som ska utbildas. Så jobbar vuxenutbildningen i Umeå. Man ska inte behöva läsa om det man redan kan.

    Expansion av tjänste-sektor, en sänkning av reservationslönen som skapar en underklass av working poor är inte vad jag vill se. Wigforss sa på sin tid att vi inte kan leva på att tvätta skjortor åt varandra

  7. För åratal sen såg jag en mer humoristisk variant i centrala Stockholm. Kassörskan i Konsum fick sällskap av en annan ganska bastant kvinnlig expedit, och tillsammans spärrade de vägen för en ganska luggsliten man, som hade lagt upp bara någon enstaka liten pryl på bandet. Damerna tog det med viss humor:

    – Och så var det den där falukorven som du har i fickan.

    – Och så var det…

    Mannen tvangs på det här sättet att håva upp vara efter vara, betalade faktiskt och fick sen gå.

  8. Tack för din berättelse Enn. Ja det är nog bäst om man kan ta det med humor och respekt. Men den här farbrorn hade nog inga pengar att betala med tyvärr.

Kommentera

