Vad vill de att vi ska stoppa i oss egentligen till frukost?

I går kolla jag och maken på Morden i Midsomer på TV3. En fruktansvärt tråkig och utragen deckare egentligen men passar hur bra som helst när man är lite trött efter arbetsveckan. Det gäller att klura ut vem som är minst misstänkt och se: Den personen är mördaren. Så också i går.

Mellan varven var det reklam. En långsam deckare blev ännu mer långsam.

Tydligen finns det en ny sorts Kalles Kaviar med mest ost och nästan ingen kaviar alls. Vad är det för fel på orginalversionen av Kalles Kaviar. Hur god som helst. När vi bodde i USA ett år var det saliga lyckan när släkten kom med Kalles Kaviar. Äkta Kalles alltså.

Sen har nån charkuterifirma tydligen kommit fram med femtioelva olika sorters skinka med olika smaksättningar. Jaha! Då blir jag genast misstänksam. Är råvaran så dålig att man måste kamouflera den med allehanda smaktillsatser. Ska man nödvändigt ha skinka på mackan så ska den smaka skinka och inte skogssvamp. Tycker jag. Skogssvamp kan jag steka själv och lägga dit.

Livsmedelsindustrin försöker hela tiden hitta på nya produkter för att öka sin marknadsandel. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag behöver inte allt det där.

Allt jag vill ha på morgonen till frukost är ett gott bröd med smör. Pålägg kan vara ost eller två tjocka skivor falukorv med lite senap på. Till det kaffe med lite mjölk. Alternativet skulle vara rågmjölsgröt med lingon och mjölk och knäckemacka med ost.

Om jag är i England och bor på  B&B så är det ”Full English Breakfast” som gäller. Det är grejor det. Jag bodde en gång på B&B i Plymouth och efter två veckor kom ”Landlorden” in i frukost rummet och såg på mig och sa: You gonna roll home eating this full English Breakfast everyday”. Jag drog slutsatsen att jag hamnat på förebilden till Faulty Towers.

Den slutsatsen kunde jag dra inte bara från denna episod. Jag kan berätta fler liknande historier från detta famösa B&B. Men tro inte att jag avslöjar allt. I stället väljer jag att citera Maud Olofsson.

Jag behöver ju inte lufta allt offentligt

Kommentera

