Om klimatet och framtidshopp…

Det regnar och regnar. Egentligen skulle det ha snöat nu. Vi skulle haft så där trettio centimeter snö och börjat köra med hundarna från Storhäggsjö och upp i berget. Det här med klimatförändringar gör sig hela tiden påmint.

Jag försöker dra mitt strå till stacken bland annat genom att inspirera ungdomar att utbilda sig med inriktning mot förnybara energikällor. I dag hade jag några ungdomar på besök som håller på med projektarbete i gymnasiets avslutningsklass. Vi byggde en solcell tillsammans från grunden. Det är helt otroligt hur lätt det är.

Först gör man en trögflytande blandning av titanoxid i ättiksyra genom att mortla ihop det i en halvtimme. Sen brer man ut sörjan i ett tunt skikt på en liten glasplatta som är elektriskt ledande på ena sidan. In i ugnen vid 450 grader i en halvtimme. Så krossar man några björnbär och lägger plattan ovanpå och färgämnet fastnar på titanoxiden. Torka skiktet och smacka dit med en annan glasplatta. Låt en elekrolytlösning som innehåller jod jodid sugas in mellan plattorna och så kopplar man ihop kretsen. Hipp hurra! Spänningen vid 0-ström och vid belysning blev 300 mV. Max strömmen i den lilla cellen blev 0,05 mA.

En av tjejerna jublade: Det går att ersätta fossila bränslen!

Ja det går faktiskt och ibland så undrar jag varför vi inte kommit längre. Hela historien med vårt svenska Vattenfall visar att ett energibolag kan inte styras enbart med vinstmaximering som princip. Tänk om de där miljarderna som investerats i kolkraft och kärnkraft hade satsats i förnybara bränslen! Då hade vi redan varit på väg mot ett mer hållbart samhälle.

Kongressen sa i alla fall klart nej till uranbrytning i Sverige. Förutsättningar för att en rödgrön regering ska kunna sy ihop direktiv till Vattenfall som ger bolaget en grönare inriktning finns. Alliansen förefaller handlingsförlamad och min målsättning är att hjälpa till att befria dem från ansvaret om så där 10 månader!

5 responses to “Om klimatet och framtidshopp…

  1. Eva Hillén Ahlström

    Jag tror vi är många som jobbar mot det målet. Och jag tror vi kommer att lyckas🙂

    /Eva

  2. Hej Britta.

    Efter att ha läst ditt inlägg önskar jag att jag vore 15 igen och att du var min lärare🙂 Min fysiklärare uppmanade mig vid den åldern och naturligtvis att på egen hand lära mig förstå hur en radio var uppbyggd och fungerande, vilket inte precis var vad jag var nyfiken på… Du har en stor stor mission att fylla Britta🙂 inte minst bland dina kvinnliga elever.

    • Tack eva
      Kanske ska ABF starta roliga naturvetenskapliga kurser för vuxna. Det är aldrig för sent att lära sig förstå. Viktigt också för att kunna begripa vilka möjligheter som finns i bland annat energipolitiken. Lättare att ställa krav på beslutsfattarna. Har haft två andra studenter tidigare som har experimenterat med bränsleceller där vi använde metanol som bränsle. Det var också inspirerande!

  3. Det var en vacker berättelse. Klart det går!

  4. Till Eva o Anders: Ja låt oss arbeta för en valseger och sedan en bättre och grönare energipolitik i landet

Kommentera

