Lussekatter och pepparkakor

Nu har det blivit första advent igen. I går bakade min man lussekatter och jag har satt en pepparkaksdeg. Det är numera lite grand vemodigt att sätta degen. Jag minns när jag satt i mammas kök och skrev av hennes recept för att jag skulle ordna med jul själv för första gången. Mammas pepparkakor står det överst. Men mamma är borta sen ett antal år.

Jag plockade mossa i skogen i dag och lite lingonris och gjorde i ordning adventsstaken. Adventsstjärnan hänger på sin plats. I mitt barndomshem sysslade vi inte med advent. Mamma var inte ett spår religiös och tyckte att det var lite fjantigt med sånt. Julen inföll på julafton och inte en sekund före. Då tog vi in granen på förmiddagen och klädde den och mamma strök dukar och jag och min syster E sprang runt och la ut dem på bordet. Den vackra gotlandsljusstaken som mamma klädde med vitt silkespapper och guldpapper någon dag innan kom fram i vardagsrummet.

Julen är speciell och för mig är det väldigt mycket varma minnen av härliga släktmiddagar med mycket kortspel efteråt. Det var alltid bläckmaja som spelades. Jag och min syster hängde först bakom och lärde oss hur det gick till. Lyckan var stor när vi fick vara med och spela med de vuxna.

Det var inte så mycket om julklappar. Det var mest att vi träffades hela släkten Lindholm och pratade och skämtade. Ibland diskuterades vad som hände med Sandvikens AIK i  bandyn där alla var djupt involverade. En av mina farbröder var väldigt irriterad på att man hade hittat på det där med sargen eftersom han ansåg att det helt förstörde spelet.

Ofta blev det allvarliga politiska diskussioner med ordentlig ideologisk förankring i socialdemokratin. Där fick jag delar av min politiska skolning.

I år skiter vi i julen av olika rätt privata skäl. Vi åker till Italien den 20 dec och kommer tillbaka lagom till nyår för att fira med svärföräldrarna i Gävle.

Kommentera

