Varning, lås dörrarna!

Ja så skrev min man på fejsan tidigare. Fortsättningen är ännu bättre och jag vill gärna dela med mig av hans klurigheter……

”En banditliga bestående av tre män och en kvinna, stationerad i Stockholm, härjar över hela landet. Just nu är de ute efter våra hopsparade försäkringskassepengar (kassan har alltid gått med överskott!) och använder dom till att gödsla redan besuttna. Speciellt de som har lite sedan förut, är sjuka eller arbetslösa är i farozonen !”

12 responses to “Varning, lås dörrarna!

  1. Eva Hillén Ahlström

    Hi, hi, hi🙂

    /Eva

  2. Klart att a-kassan går med överskott – den finansieras ju av ALLA löntagare via arbetsgivaravgifter men ger ersättning bara åt de som gått med i a-kassan. Från alla till några få. Stöld att de som är försäkrade får ta en större del av kostnaden… En sorts vänsterretorik som är knepig att följa.

    Det jag inte förstår är varför socialdemokratin är emot att alla löntagare automatiskt skall anslutas till a-kassan om den skall finansieras via arbetsgivaravgifterna. Det enda jag kan tänka mig är att för att locka in folk i facket genom att locka med a-kassa men det vore ju lumpet och simpelt (man kan ju vara direktansluten) så det måste ju finnas något annat skäl men vilket?

  3. a-kassan går nog inte ihop. staten måste skjuta till.

    Kanske skrev du fel i hastigheten. sånt händer

    Däremot går försäkringskassan med ett rejält plus speciellt nu med alla försämringar som införts. Har sett siffran 78 miljarder. Detta överskott som vi alla betalat in till via arbetsgivaravgifter snor man för att sänka skatter med, Det har man själv erkänt.

  4. Fattade inte att det var försäkringskassan som åsyftades. Att försäkringskassans åligganden under vissa år överfinansierade om man skall korrelera specifika skatter mot utgifter. Andra år är det annorlunda och ex. föräldraförsäkringen är underfinansierad. Sjukförsäkringen har gått med överskott sedan 2002 – var de då det började stjälas?

    Att överhuvudtaget ”märka” skatter och hävda att om endaste krona används till andra ändamål är stöld tycker jag är helt vansinnigt och leder bara till meningslösa diskussioner som ”det är ok för mig att inte betala den här skatten för jag betalar för mycket i en annan”. Som att barnlösa arbetare belastas med en föräldraförsäkringsavgift. Stöld?

  5. För det första: Arbetsgivaravgiften är inte skatt.

    Jag anser att försäkringskassan ska skiljas från statskassan. Ingen vare sig röda eller blå regeringar ska kunna använda kassans pengar till annat än vad den är avsedd för. Nämligen betala ut sjukersättning till folk när de är sjuka.-

    Tar man ut för hög avgift under ett antal år ska avgiften sänkas och inte användas till skattesänkningar till de som är friska och har jobb. Tycker i alla fall jag!

  6. Jag vill här citera vår socialförsäkrningsminister

    Skärpta sjukregler ska betala lägre skatt

    Läs mera här

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_253673.svd

    Jag anser att detta är helt fel. Om inte politiker kan hålla fingrarna borta från pengar avsedda till sjukskrivningskostnader och liknande så måste systemet ändras så att de inte fler gånger blir påkomna med fingrarna i syltburken. Däremot anser jag inte att detta skulle oppna dörrarna till en privatisering av sjukförsäkringen. Det vet vi ger dyrare och sämre förutsättningar från det amerikanska experimentet som man nu är på väg att lämna. Samtliga medborgare ska ha möjlighet till sjukskrivning på lika villkor oavsett arbetsgivare och anställningsförhållanden.

  7. Tack för länken! Känns i artikeln som de har samma syn på avgift/skatt som jag. *Gissningsvis* så konstruerades skattesänkningarna och besparingarna på detta sätt eftersom det utrymme som skapats av överfinansieringen i sjukförsäkringen inte kan komma löntagarna (och då i synnerhet de lågavlönade) till godo genom en sänkning av arbetsgivaravgifterna (pengarna stannar ju hos företagen) – se där – ytterligare en konstig effekt av att ”löneskatten” gömts undan i form av arbetsgivaravgift!

  8. Jag fattar ingenting Christer….

    Jag trodde att det skulle vara en fördel om företagen fick behålla mer av sina pengar. Till investeringar och nyanställningar. Visste inte att företagen ville vara med och direkt finansiera skattesänkningar främst till högavlönade. Om det nu är så att försäkringskassan är överfinansierad så borde man väl sänka arbetsgivareavgiften. Eller är jag ute och cyklar nu.

    Jag tycker nog att det är viktigt att en avgift som tas ut för att täcka ett allmänt försäkringssystem också går direkt till detta försäkringssystem- Vi hade från Umeå arbetarekommun en motion till partikongressen där man ville att försäkringskassans medel skulle skiljas från statskassan. Har faktiskt inte kollat hur det gick med den. Om det sen saknas resurser i statens finanser så måste man ordna det genom annan finansiering. Exempelvis genom att undvika ofinansierade skattesänkningar.

    För mig är det enkel logik.

  9. Beror ju på var man vill att pengarna skall ta vägen – minska skattetrycket för företagen så sänk arbetsgivaravgiften. Vill man å andra sidan minska hushållens skattetryck så måste man sänka en annan skatt. Givetvis kunde de ha ändrat alla delar av arbetsgivaravgiften och istället höjt en anna företagsskatt för att finansiera skattesäkningarna. Mer krångel för samma resultat (i bästa fall).

    Jag har inga problem med en separtion av separation av försäkringar från statskassan men en direkt konsekvens blir att ex. föräldraförsäkringen måste dra in svångremmen – många miljader back per år.

    Jag ser helst att skatt kallas för skatt Det blir iallafall för mig mycket enklare och tydligare. Förresten, obligatorisk a-kassa? ja eller nej? Är ju arbetsgivaravgifter som finansierar…

  10. Jag anser nog att a-kassan ska kopplas till facket som nu. Det blir ett intresse från facket att få folk i arbete i och med det. Och för facket att driva på i olika frågor som rör utbildningsfrågor. Inte bara ett passivt utbetalande av bidrag.

    Däremot ser jag vissa problem med att vi har en helt annan rörlighet på arbetsmarknaden. Skomakaren blir inte längre vid sin läst och ska inte heller det. Var ska folk i bemmanningsföretag ansluta sig till exempel!

  11. Vass kritik av facket där – om (som nu) facket inte får tvångsinskriva medlemmar för att dessa skall få del av de försäkringar som de betalar för så har facket inget intresse av att få folk i arbete.

    Håller helt med om att bemanningsföretag ställer helt andra krav på fackligt arbete/struktur än nu. Till viss del iallafall, Den stora fördelen med bemanningsföretag är att det fackliga arbetet kan bli mycket bättre iochmed att facket (i många fall) kan verkar i ett företag med fler anställda.

    • Ja jag anser nog att det behövs mer facklig politisk samverkan…. absolut inte mindre. Då är kopplingen fack a-kassa viktig att bevara.

Kommentera

