Riskkapitalisterna..

De senaste veckorna har jag haft anledning att fundera på riskkapitalister. Jag har intresse i ett nystartat företag i medicinteknikbranchen i form av forskare och uppfinnare och vi behöver pengar för att visa att vår produkt duger något till i ett större sammanhang. Nu håller vi på och laddar inför en sk pitch nästa vecka när vi ska presentera oss på ca 3 minuter för riskkapitalet.

Förra veckan hade vi en liten övning inför en panel och vad fick vi för råd? Ja, prata inte så mycket i detaljer om vad ni ska sälja utan peka på den där siffran 35 miljoner i vinst efter fem år. (Eller vad det nu var.  Jag glömmer bort de där siffrorna hela tiden.) De är bara intresserade av att höra hur mycket pengar de kan tjäna och hur fort de kommer. Blir de tillräckligt intresserade så kommer de tillbaks och kollar hur.

Jag kan inte låta bli att undra över investeringar från riskkapitalbolag i vårt svenska apotek och i vår välfärdssektor. Dessa människor skulle inte investera en spänn om de inte visste att de fick tillbaka mångdubbelt och det snabbt. Verksamheten skiter de högaktningsfullt i. För dem är det avkastning av investerat kapital som är intressant. Ingenting annat.

Det blir du och jag som får betala notan sen.

6 responses to “Riskkapitalisterna..

  1. Men å andra sida satsar dom ju pengar i företag som inte överlever, och då blir det förlust hur mycket de ändå trodde på jättevinsten. det är liksom riskkapitalets natur. För innerst inne tror jag inte att du vill att de ska blanda sig i det ni gör som forskare.

    Jag är övertygad att väldigt många i vårt land har följt och hållit tummarna för de risker som Koenigsegg tog när de satsade 108 miljoner kronor i något som inte blev ett korvöre. För vilken ska ta sådan risker, skattebetalrna? Jag tycker de rödgrönas förslag att vinster i Vattenfall skall avsättas för riskkapital i energi och miljöbranschen

  2. Jag vet jag vet. Jag hade älskat att Koenigsegg skulle ha varit mer uthålligt. Nu håller vi alla tummarna i kväll för SAAB.

    Men apoteket är ju ett välskött bolag som säljer mediciner till alla oss i Sverige på ett effektivt sätt. Vi är dessutom väldigt nöjda med verksamheten enligt alla undersökningar. Skolor, sjukvård etc är något som behövs och alltid kommer att behövas. Det är ingen stor risk att satsa pengar i det. Att riskkapitalet går in i exempelvis apoteksväsendet är åtminstone för mig en varningssignal. Att de ser att de kommer att tjäna in insatsen rätt så snabbt. Hur då? Högre priser på läkemedel och en hård reklamkampanj.

    För min del är det bara att gilla läget. Jag måste ha in resurser rätt snabbt för att köra en klinisk studie i stor skala. Det finns vissa möjligheter att få in utvecklingsanslag via Brussel men då finns krav på rätt stor egenfinansiering som vi inte har. Sen om vi är lyckosamma ser vi en stor besparingspotential i vården tillsammans med en förväntad kvalitetshöjning. Det är alltså en vinn – vinn situation.

    Ja helt klart. Riskkapitalet behövs för att få igång företagsamhet i vissa fall och för att rädda företagsamhet i andra fall.

  3. Nej, viss Britta, jag har ju varit med om privatisringen av apoteken i Norge och billigare blev det inte, inte dyrare heller , men osannolika prisskillnader jämfört med Sverige. Flera apotek att välja blev det, bättre öppettider men dyrt. Jag handlar alla mina mediciner i Sverige. Utan större olägenheter. Och det gör många norrmän också.

    Så varför apoteken skulle vara särskilt lämpat för riskkapital är ju obegriplligt. Turbokapitalisters intresse för snabba klipp, jo, men särskilt stora risker, näh. Och det är synd om alla dessa apotekare och apoteksanställda som var intresserade att ta över.

  4. Ja där går vi från monopol till oligopol

  5. Lycka till med att dra in pengar – varje krona in i nystartande gynnar oss alla! En orsak att riskkapitalisterna inte är så intresserade av detajer om produkteni sig kan vara att just den är inte dess expertis. Ni är ju förhoppningsvis de som har bäst koll på både produkt och marknad.

    Jag har i alla tider blivit galen på apotekets ineffiktivitet och alla tidigare tokförbud om vad som får säljas var. inga alvedon på den enda kvällsöppna bensinmacken eller varför inte på 7-11:an på väg från jobbet. Underbart att denna monopolbastion bryts ner!

  6. Tack för lyckönskningen. Jo vi vet nästa vecka hur det blir. Alla signaler hittills är positiva

    i din andra kommentar håller jag inte alls med men startar inte någon diskussion här även om det kliar i fingrarna-

Kommentera

