Sånglektion på nattkröken

Min dotter har tagit sånglektioner sen hon var så där tretton år. Hon har lärt sig en hel del och låter riktigt bra. Bara för skojs skull så har jag börjat ta lite lektioner.

I hela konceptet ligger att vi ska ha en sk uppsjungning varje termin. Alla elever ska upp på scen och sjunga solo för varann och alla släktingar som är där.  Det är också bara på skoj tänker jag.

Men dottern tycker att det är allvar och vill att morsan ska låta åtminstone halvskaplig. Så i kväll fick jag en lektion av henne. Händerna höll jag fel och huvudet höll jag  fel och blåste ut för mycket luft gjorde jag och använde magstödet alldeles fel eller inte alls. Så medan jag gjorde så gott jag kunde så ryckte hon i håret och tryckte mig på magen.

Mycket står man ut med. Men det är klart att jag lät nog lite bättre efteråt så hon får väl fortsätta att plåga mig ibland …

Påminner mig lite om en historia som min mamma berättade från sin ungdom när hon bodde i Visby med sina fem syskon. Hennes två systrar var sömmerskor och de sydde kläder gratis åt mamma. Men hon fick höra hur hon såg ut. ”Ingen ända, ingen midja, brösten under armarna och så höll hon händerna så fult…” Mamma fann sig hon också eftersom hon gärna ville att de skulle sy åt henne.

Kommentera

