Svinkallt ute…. men också inomhus i dagens Sverige.

I Italien där jag nyss var var det svensk sommarvärme. +15 grader så där

Här hemma är det kallt. I dag -18 grader och en halv meter snö. Klädde på mig och for ut med hundarna i spann framför sparken. Det var riktigt kallt. Blåste gjorde det också så den verkliga temperaturen var väl närmare -30 grader. Inte var jag ute länge inte. I morgon tar jag två par långkalsingar och en riktigt varm tröja och en bättre mössa och varmare vantar. Då tar jag en sväng på skidor på milen eller så. De kommer att funka.

Tänk om det vore så enkelt att ta på sig ännu en tröja när samhällsklimatet har frusit till is. En bekant var döende i cancer och hemförlovad med hemtjänst. Vård i hemmet i livets slutskede. Han orkade inte gå till försäkringskassan för att anmäla sig. Han orkade inte ens resa sig och gå ur sängen. Egentligen orkade han inte ens leva. Till bäste kompisen, min svåger, sa han: Det är ingen ide att du kommer hit. Jag har ont i benen och kan inte spela golf.

Han blev utförsäkrad ur sjukkassan. Nu är han död och begraven.

Jag kommer aldrig att glömma bort att påminna medborgarna om att alliansens folk applåderade i Sveriges Riksdag när beslutet fattades. Trots att remissinstanserna varnade för dessa konsekvenser och trots att försäkringskassan går med ett rejält överskott. Allt för att finansiera skattesänkningarna till de som är friska och har ett jobb.

Det spelar ingen roll hur många plåsterlappar Fredrik Reinfeldt klistrar på den kvaddade sjukförsäkringen. Att ha förorsakat denna oro för privatekonomin hos en döende människa  kan aldrig göras ogjort.

Kommentera

