Trettio grader kallt!

Själv gav jag mig glad i hågen ut på morgonen med tre hundar i spann framför sparken

Jag kan säga att det var friskt. Det var också garanterat myggfritt.

Djurskyddsförordningen säger att varje hund ska ha tre liter friskt vatten i hundgårn. Ja inte vet jag hur jag ska garantera det. Det blir bottenfryst på några timmar. Isen är ju frisk iofs. Man får se till att de är ordentligt vattnade från morgonen och sen finns det ju en del snö om jag säger så.

****

I morgon skolnämnd då vi ska fatta beslut om tilldelningen till de fristående gymnasierna.

Skellefteå har också en ny beräkningsmodell som gör att det fristående skolorna får mindre pengar av kommunen än tidigare. Borgarna  i Skellfteå har  startat en debatt som går ut på att gå tillbaka till det gamla  beräkningssystemet vilket skulle innebära att fristående skolorna blir fortsatt överkompenserade.

Vi med vår kloke ordföring Hans L i spetsen valde att ta dessa beslut i två steg för att få med borgarna på tåget. Nu kan de inte säga nej eftersom vi redan fattat beslut om hur vi ska beräkna elevpengen i de kommunala skolorna. Och de hade ingenting att invända då. Hehehe

Mer om detta i morrn.

4 responses to “Trettio grader kallt!

  1. anders nilsson

    Bra jobbat med skolorna, det är ett träsk som ska rensas upp i.

    Jag minns en gång på 50-talet i Dorotea när temperaturen faktiskt kröp ner till -50. Och det jag minns är att vi fick vara inne på rasten den dagen, det var stort. 40 grader minus var ju inte så sällsynt, och 30 grader var ju ingen gräns för en friluftsdag.

    Jag begriper det inte, men idag så huttrar jag vid minus 12. Det går utför med mänskligheten.🙂

    • Britta Sethson

      Ja, det är för många lycksökare hos de fristående skolorna. Det svärtar ner ryktet för alla.

      Jag kommer ihåg när vi i skidklubben var på träningsläger i Furudal. Det var trettio minusgrader hela tiden och visst skulle vi vara ute och åka då. Åtminstone ett pass om dan. Hårdingarna tog två pass. Man kom tillbaka till stugan med vita örsnibbar och vita småtår. På den tiden skulle man skrubba förfrysningar med snö. Allt enligt parollen ont ska med ont fördrivas.

      Nu går visst köldgränsen på sjutton minusgrader för skidtävlingar. Finns inga riktiga skidåkare i dag.

  2. anders nilsson

    Johhh..! (på inandnig)

  3. Britta Sethson

    Just det, Anders!

    Du vet väl hur man dammsuger golvet under sängen när strömmen har gått!

    Man lägger en pitebo där inunder och så frågar man: Vill du ha n´palt?
    Då svarar han mycket intensivt enligt ovan: Johhh..! (på inandnig)

    Och vips försvinner allt damm

Kommentera

