Vad krävs för att skapa en bra skola??

James Coleman la fram sin rappport för många år sen; Equallity of Education Opportunity. [Washington, DC Government Printing Office, 1966] Han påvisade att en bra skola skapas av alla de barn och ungdomar som kommer in genom skolporten och inte så mycket beroende av hur mycket pengar som satsas på böcker byggnader, laborationslokaler, lärarlöner etc….

Det var den största genomgripande studien av skolor i USA vid den tiden och resultatet förvånade. Den socioekonommiska sammansättningen av eleverna i skolan är den enskilt viktigaste faktorn för bra skolresultat oberoende av elevens egna sociala bakgrund.

Nu skapar vårt svenska system med fri etableringsrätt av skattefinansierade fristående skolor en ökande segregation. Internationella jämförelser visar som  ett brev på posten att kunskapsnivån i de svenska skolorna sjunker i jämförelse med andra länder.

Ja, ingen borde vara förvånad. Facit fanns ju för 45 år sen. Frågan är vad vi ska göra åt det!

6 responses to “Vad krävs för att skapa en bra skola??

  1. Det är således barnen som skall lösa ”den ökande segregationen”. Inte politiker, inte de vuxna medborgarna utan barnen. Låter fruktansvärt tycker jag. Finns det problem i skolan så är lösningen inte att tvinga bort barn från skolor de vill gå i till skolor som de inte vill gå i.

    Valfriheten att välja skola tycker jag är otroligt bra och viktig. Tycker inte du? Det är ett faktum att många skolor inte alls är bra – varför skall man då inte få välja bort dem när det finns attraktivare alternativ?

  2. Frågan är om alla skolor ska vara riktigt bra eller om några skolor ska vara bra och några riktigt dåliga. Frågan är vad som krävs för att få en riktigt bra skola till alla. Frågan är om det är önskvärt att alla får en bra skola. Om man inte anser att alla har rätt till en bra skola så bör man förklara varför. Dagens system har bara förlorare enligt min mening.

    Det viktiga är enligt mitt sätt att se det att alla ungar får en bra utbildning. Om det då är segregationen som är det stora problemet bör man lösa det. Kanske med en vettig bostadspolitik eller andra metoder.

    Jag har ingen färdig lösning men tycker att det är intressant att peka på vetenskapliga fakta. Garanterat kommer jag att skriva mer i ämnet under våren.

  3. Dagens system där man enkelt kan välja vilken skola man vill gå i är otroligt mycket bättre än den centralstyrda enhetsskola som fanns för 20 års sedan. Då var det i princip omöjligt för vanligt folk att inte tvingas in i närmaste skola – hur usel den än var, hur illa man än tyckte om den centralt påkallade pedagogiken, hur mycket man än ville ha en inrikting som inte överstämde med de fåtal centralstyrda programmen (linjer?). Var det bra? Trivdes du med den ordningen och fann den personligen bra?

    Om friskolor är det stora problemet inom skolvärlden så räcker det med att minnas tillbaks och ställa sig den enkla frågan: Varför vill så många hellre ha sina barn i en friskola än den kommunala? Är de korkade, missledda eller kanske vill de helt enkelt sina barn väl. Varför skall de inte få ha sina barn i den skola där det är bäst för dem?

    Ja, jag tycker att alla har rätt till en riktigt bra skola men tycker inte att det är en rättighet som gör att jättebra skolor måste göras sämre för att det skall vara lika för alla. Det är jag helt övertygand om att vi är ense om. Hur gör vi den kommunala skolan bättre? Det elaka svaret är att privatisera den och det pikande att förstatliga den. Det realistiska är antagligen att ge skolledningen och skolpersonal större bemyndiganden. Tillåts skolan fokusera på undervisning är mycket vunnet och de med särskilda behov snabbt och enkelt kan ges detta så blir allt enklare för alla.

    Ett stort problem nu är ex.att alltför få ”går om” årskurser (på alla nivåer). När elever går ut tredje året på gymnasiet med IG i nästan alla ämnen så var det oftast även IG andra året och första året… Detta är ett politiskt problem. Är den politiska styrningen att alla alltid skall godkännas så kommer alla alltid att godkännas tills dess det går riktigt åt helv*te. Är den politiska styrningen att elever inte skall flyttas upp förrän de tillgodogjort sig kunskaperna i den föregående årskursen så löser sig väldigt mycket.

  4. Det är så i dag att de allra flesta fristående skolorna arbetar med traditionell pedagogik. Så den där mångfalden finns inte. Man väljer på ett antal rätt så likadana alternativ. Dit kompisen går dit går också Pelle

    Det är också så att om man kollar på allmänna kvalitetsindex: antal behöriga lärare, antal elever per lärare, personal i skolhälsovård. bibliotek, gymnastiksalar etc så vinner de kommunala på alla punkter. I Umeå kommun är det i många fall så att det är elever med låga meritvärden som inte kommer in på kommunala gymnasiet som söker sig till de fristående. Där de sedan hoppar av…. De kommer inte in på kommunala gymnasiet. Det finns undantag och då främst stora Minervaskolan som har höga meritvärden i intagen.

    Även för tjugo år sen kunde man byta skola om det inte fungerade. Det tycker jag är bra!

    Det finns många studier som visar att om man minskar segregation i skolan så ökar resultaten för väldigt många men de sjunker inte för någon. Så en modell för att motverka segregationen skapar inga förlorare. Ska återkomma om detta med detaljer när jag har mera tid.

    Hur man sen ska minska segregationen ber jag också att få återkomma till. Jag är ingen älskare av stalinistiska metoder.

    Jag anser att det här med individuellt stöd är väldigt viktigt, Vi har i Umeå Kommun beslutat att klasser med i genomsnitt låga meritvärden från grundskolan ska få extra tilldelning.

    Det problem du påpekar ovan angående att alla ska godkännas har vi sedan många år på universitetet. Vi får helt enkelt inte fullt betalt förrän studenten klarat kursen. Jag kan meddela att det är kvalitetssänkande.

    Hur man ska göra med elever som inte klarar kurserna är svårt och det finns ingen kardinallösning. Det kan handla om att skicka ungen på praktik, att sjukskriva någon som inte orkar av olika skäl. Där måste man ha en ordentlig elevvårdskonferens med kurator, mentor föräldrar, elev och rektor.

  5. Fattar jag det rätt så ”lever” friskolorna i Umeå på att ge utbildning till de svaga eleverna eftersom de inte får plats i den kommunala skolan och därför ökar segregeringen och allt blir skit för alla. Öh? Mer platser i den skola som alla i Umeå verkar vilja gå i? Så Umeås problem är att friskolorna får ta hand om de svaga (som givetvis har högst drop-out frekvens) och den kommunala lider av detta för att de måste ta hand om de starka eleverna samtidigt som vad egentligen. Var är problemet i Umeå? Eller är det inget problem i Umeå?

    Är kanske problemet att trots att den kommunala skolan är ”bäst på allt” så vill inte föräldrarna att eleverna skall gå där? Jag bara gissar men det låter så. VARFÖR väljer föräldrar bort den kommunala skolan och VARFÖR är det valfriheten att göra det som är problemet? Återigen, om socioekonomisk segregation skall brytas genom att barnen förnekas ett val så tycker jag att man är rent ut sagt elak.

    Visst man kunde för 20 år sedan med stora problem byta från en S(tatlig)-skola till en annan men i de flesta kommuner så fanns det ex. bara ett (oftast alldeles för stort) gymnasium. Välj A eller flytta långt… Specialinriktningar? Nänä, här skall alla stämplas efter samma mall.

  6. Nja. Du läser min text som fan läser bibeln. Allt är inte svart eller vitt. Dessutom: Min diskussion är mera generell än innanför Umeås gränser.

    Det är inte så stora problem i Umeå med segregation även om den helt klart ökat.

    I de flesta glesbygdskommuner finns fortfarande bara ett gymnasium och det är då kommunalt. I våra kranskommuner diskuterar till och med man att lägga ner sina gymnasieskolor eftersom deras ungdomar söker sig till Umeå. Även på grund av allmän elevminskning.

    Ber att få återkomma med en ny bloggpost när jag har mera tid. Nu måste jag få i ordning en föreläsning till i morgon bitti.. isch.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s