De kallar sig det nya arbetarpartiet…

…men de vet inte vad en arbetare är. Inte kroppsarbetets villkor heller för den delen. Ingen glömmer väl hur Edvard Unsgaard utryckte sin uppfattning om arbetslinjen.

Jag vill ge er ännu en dikt av Stig Sjödin från hans diktsamling Förklaringstapet som gavs ut 1977. Han kände kroppsarbetarens villkor av egen erfarenhet.

En del nätter vaknar jag av lyftpojkens skrik,
det ekar under de svarta takskeppen
Ett illrött rör klämmer fast honom
mot valsstolen,
och hans smärta skär igenom mig
ännu efter fyrtio år.
Jag kan göra bara en sak
med detta rop ur smärtans avgrund.
Låta det rinna ut i språkets formar
såsom tackjärnet kväller ner i sina.
Så att dess eld blir närvarande,
så att det står tydligt fram för var och en:
Kroppsarbete betyder att man betalar
med sin kropp för att få lön.
Detta är kontentan av allt kroppsarbete
och av lyftpojkens skrik.
Sedan får du göra vad du vill
av begreppet arbetets ära.

******

Ja, jag vet att jag inte sysslar med kroppsarbete. Men det jag vet är att farfar min, Per August, arbetade som värmare vid stora stångjärnshammaren vid Sandvikens Jernverk. En nyårshelg i slutet av 20-talet kom inte hans arbetskamrat till skiftet. Min farfar var inte längre så ung. Han gjorde två mäns arbete där på natten. Det var ett tungt arbete för två personer och orimligt tungt för en. Han blev sjuk av arbetet och avled en tid in på det nya året. Han fick betala för lönen med sitt liv.

4 responses to “De kallar sig det nya arbetarpartiet…

  1. Andreas Eriksson

    ”Ja, jag vet att jag inte sysslar med kroppsarbete.”

    Patetiskt. I och för sig inte direkt unikt inom erat parti. Det är tunt med arbetare, mest broilers och fackföreningsfolk. Jag tror vi båda vet att S numera är partiet för bidragstagare, inte arbetare Britta.

    Tack.

  2. Det var värst vad du var saklig Andreas
    Vad vet du om det????

  3. Eva Hillén Ahlström

    Ja, du Andreas, är de fler i det ”nya arbetarpartiet”?
    Är det patetiskt att komma ihåg var man är född?
    Är det patetiskt att känna sina rötter och inse att man inte har uppvuxen ur en lök?

    Mvh/Eva

  4. Tack Eva

Kommentera

