Mera om tågkaos

Utmärkte Lars Boden skriver om tågkaos, snöfall och den hysteriskt marknadskramande alliansregeringen. Det finns inget som tyder på att alliansen har lärt sig något om dagens tågkaos.

Om alliansen får råda finns det all anledning att tro att det blir etter värre

8 responses to “Mera om tågkaos

  1. Många försök att få tågkaoset att vara resultatet av den sittande regeringen. Dock måste man ställa sig undrande när det visar sig att det är just den marknadskramande alliansregeringen som försökt få ordning på tidigare regeringars misstag. Från http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6668081.ab

    Under perioden 2003 – 2006 anslog den dåvarande regeringen med stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet totalt 15,7 miljarder kronor på investeringar i järnvägsinfrastruktur. Alliansregeringen har under den nuvarande mandatperioden satsat 30,8 miljarder kronor. Alliansen har därmed fördubblat anslagen för infrastrukturinvesteringar i järnväg.

    och

    Den tidigare regeringen anslog för 2006 ”hela” 3,8 miljarder kronor för detta ändamål. Problemet är att detta belopp inte på långa vägar täcker de behov som finns. Alliansen har därför ökat anslaget så att det numera ligger över 5 miljarder kronor per år.

    Tydligen så HAR alliansregeringen redan lärt sig en hel del – nämligen att de rödgröna försummat vår järnvägsinfrastruktur.

  2. ”ändamålet” i sista citatet är ”drift och underhåll”.

  3. Eftersom jag fn inte hinner kolla och kommentera dina siffror christer så väljer att hänvisa till rapporten ”en urholkad kollektivtrafik.

    Kanske inte riktigt mitt i prick med vad jag kan komma fram med nu! Att järnvägsinfrastrukturen inte har vårdats bättre är heller inte bara nuvarande regeringens fel. Men de har de facto ansvaret nu,

    Nedan ser man sammanfattningen av rapporten.
    Förhållandet mellan investeringar i vägar och järnväg har ändrats dramatiskt till kollektivtrafikens nackdel.
    • Regeringen planerar att avreglera den regionala kollektivtrafiken. De
    internationella erfarenheterna tillsammans med analyser gjorda av regeringens egen utredare visar att detta kommer att leda till chockhöjda priser, försämrat utbud och minskat resande.
    • Regeringen har underlåtit att ta beslut om de nödvändiga investeringar som krävs för att åtgärda de stora kapacitetsproblemen i järnvägsnätet. Istället väljer man att genom höjda banavgifter ransonera utrymmet på de högtrafikerade sträckorna, vilket kommer att resultera i högre biljettpriser.
    • Pengarna från trängselskatten i Stockholm, som enligt folkomröstningen skulle användas till både kollektivtrafik och vägbyggen, planerar regeringen att enbart använda till vägbyggen.
    • Avregleringen av tågtrafiken är ett allvarligt hot mot den regionala
    pendeltågstrafiken. För att ge plats åt de nya privata aktörerna på spår som redan är överfulla planerar regeringen att höja banavgifterna kraftigt. Effekten blir att trafik med svag betalningsförmåga, framför allt regionala pendeltåg, trängs bort till förmån för den företagsekonomisk mer lönsamma fjärrtågstrafiken.
    • Statsbidragen för inköp av kollektivtrafikfordon har avskaffats, vilket gjort att många länstrafikbolag helt dragit in eller skjutit på investeringar i nya moderna fordon.
    • Regeringen har struntat i att verkställa riksdagens beslut om att ge Rikstrafiken möjlighet att stödja studie- och arbetspendling inom länsgräns. Effekten blir försämrad tillgänglighet till kollektivtrafik, framför allt i de glest befolkade delarna av landet.

  4. Bara för att verifiera att de privata alternativet till SJ på sträckan Stockholm-Arland lyckats bättre så hade tidningen 18minuter idag en artikel om Arlanda Express och ”tågkaosen”. De har gått i tid eftersom de satsar mer på reparationer och underhåll. Det privata alternativet kostar visserligen 15% mer än SJ men ger å andra sidan en resegaranti att de är högst TVÅ MINUTER sena – annars får man en ny biljett. För SJ gäller minst en timmes försening och du får 25% tillbaks. Jo, och Arlanda Express står få merkostnader om förseningen innebär missat flyg och sånt. Gissa vad det statliga alternativet erbjuder? Jo, precis – ingenting,

    Ja, den nuvarande regeringen har ansvaret nu och det är väl bra med tanke på hur illa den förra skötte sitt. Nu får vi skörda deras snålhet och kortsiktighet, När den nuvuarande regeringen satsat *mer* än den förra på underhål och utbyggnad så har de väl gjort rätt? Tyvärr tar ju denna typ investeringar tid att slå igenom så s-tidens misslyckande slår ibland igenom.

    Noterar att rapporten mest drar upp möjliga faror med framtida ej genomförda förändringar.

    * ”Regeringen planerar” … ”kommer att leda till”. Jo, i skrämselpropagandans värld.

    * ”Regeringen har underlåtit att ta beslut om de nödvändiga investeringar ”. De har å andra sidan fördubblat anslagen för infrastrukturinvesteringar i järnväg” gentemot den förra regeringen. Kanske inte nog men iallafall dubbelt så bra.

    * ”planerar regeringen att enbart använda till vägbyggen”. Det behövs otroligt mycket mer väg i Stockholm. Strålande beslut – utan väg ingen traffik av något slag. Går förresten knappt att komma fram till NK just nu – gatan är uppriven för att räls skall läggas för den nya spårvagnslinjen och det byggs som kanske märkts nya järnvägstunnlar under Stockholm just nu.

    * ”Avregleringen av tågtrafiken är ett allvarligt hot mot den regionala
    pendeltågstrafiken.” Säkert sant eftersom de privata alternativen antagligen skulle ta över eftersom kunderna kommer att välja det alternativ som är bäst. Är det fel att folk får det bättre? Ibland känns det så.

    * ”Statsbidragen för inköp av kollektivtrafikfordon har avskaffats”. Det är säkert rätt att länstrafiksbolagen inte köper nytt om ingen betalar för dem. Låt mig gissa – vi snackar inte om privata aktörer här utan om kommunala eller liknande. Brukar vara så när man baserar verksamhet på att den skall bekostas av tredje part.

    * Jag vet ingenting om ”riksdagens beslut om att ge Rikstrafiken möjlighet att stödja studie- och arbetspendling inom länsgräns”. Jag vet dock att länsgränser är meningslösa för de flesta pendlarna kring mälardalen eftersom de resorna sker över länsgränser – i vissa fall över flera!

    • Britta Sethson

      Jo arlanda express går som den ska. men för mig känns det som den är dubbelt så dyr som sj. men det kanske beror på stationsavgiften på arlanda. Om jag inte minns fel så är det billigare att ta tåget till uppsala än expressen till arlanda som ligger på halva hållet.

      Har försökt att läsa senaste infrastrukturproppen

      Så här står det angående banhållning; siffrorna i miljarder

      Utfall: 2008: 27,1: 2009: prognos 16,0; 2010; prognos 14,9; 2011 och 2012 beräknat; 13,6 vardera.

      Ser ut som sjunkande siffror i mina ögon.
      Har försökt fått tag på oppositionens förslag med inte lyckats än. Ska jaga upp nån som kan hjälpa till lite.

      ***

      Klart är att oavsett regering har resurserna till banhållning eftersatts de senaste 20 åren. Det kanske vi kan vara överens om! Och det är illa eftersom vi vill att folk ska ta tåget för miljöns skull

      Det senaste marknadsexperimentet med fri konkurrens på samtliga banor hoppas jag att vi slipper. Man har prövat något liknande i UK men så vitt jag vet är man på väg bort från det nu. (Brasklapp, brasklapp)

  5. Ja, det är dyrare att åka Stockholm-Arlanda än Stockholm-Uppsala pga avstigningsavgiften på Arlanda. Kostanderna Sthlm-Arlandaär enligt SJ:s hemsida 209 respektive 245kr. Det privata dyrare, går var 20:e minut och med utmärkta garantier. Det staliga varannan timme (enligt tidtabellen som är en ren och skär bluff just nu) och med usla garantier. Någon som är förvånad att det finns en stark önskan om fler privata tågbolag? Skillnaderna är ju rent ut sagt löjliga.

    • Britta Sethson

      A-Train AB tar ut en stationsavgift på arlanda av alla andra resenärer på 75 spänn eftersom man har hand om stationen där. A-Train AB hör numera till Macquarie group foundation. Det är ett multinationellt företag som halvåret som avslutades 30 September 2009 hade en nettovinst på $A479 miljoner efter skatt. Naturligtvis kommer inte all vinst från Arlandaexpress eftersom de är aktiva i 24 länder men en del så klart

      30 September 2009 hade man $A4.5 billion i överskottskapital, (regulatory capital requirement)

      Jag är inte den enda som irriterar mig på det dyra Arlanda Express. Men det är klart att med de priserna + stationsavgifterna så vore det skräp om man inte höll tiderna.

      *****

      För övrigt har jag hittat lite siffor på hur rödgröna vill investera i banhållning jämfört med alliansen

      Banhållning
      2010: + 571; 2011: +611; 2012 +811 miljoner kronor
      Inte vet jag om det är tillräckligt men mer är det i alla fall.

      Kommunikation Banhållnin + väghållning bland annat lite mer pengar till kollektivtrafiken

      2010: + 1 090; 2011: +1 540; 2012 +1 500 miljoner kronor

      Det som hände innan har jag ännu inte någon pejl på men har kontaktat vår riksdagsledamot som är suppleant i trafikutskottet. Men då blir det nog en ny bloggpost!

  6. Pingback: Hur mycket investeras det i banhållning? « Tankar från Västanbäck

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s