Ny läroplan i Skottland; Färre nationella prov

Läser med intresse Pedagogiska Magasinets första nummer för året.

När Skottland fick eget parlament och självstyre 1999: Inleddes en nationell debatt om skolan tillsammans med elever, föräldrar, lärare, arbetsgivare och fackföreningar. Inspirationen kom från modern pedagogisk forskning i bland annat London och på Harvard universitetet i USA.. Det tog tio år men nu är man framme. En ny läroplan lanseras.

Till grund ligger ett antal viktiga kriterier för framgångsrikt lärande

1) Lärandet ska sättas in i en kontext. Inte lära sig utantill till ett prov utan att faktiskt förstå varför man ska lära sig något

2) Mer effektivt än betyg är att få lärandet bekräftat, oavsett om kommentarerna kommer från läraren eller andra elever

3) Att få till stånd en aktiv dialog i klassrummet genom att skapa ett kreativt och bejakande klimat

4) Att fokusera på att eleverna har förmåga att förstå saker på djupet och därmed bibehåler sin aptit på att lära sig nytt är viktigare  än att de har ytliga faktakunskaper

5) Betydelsen av lärande genom lek understryks och införs i de lägre åldrarna

Nyckeln till framgång är de färdigheter eleverna får snarare än att de gör bra ifrån sig på prov

En av rektorerna, John Campell, säger: I stället för att mata trettonåringar fulla med fakta handlar det om att utbilda dem till ansvarsfulla medborgare. För mig är principen att engagera unga personer så att de trivs med sin skolgång allra viktigast

Kemiläraren Shona Wallece säger: Det är viktigt att många av de stora proven slopas. Frånvaro av stora nationella prov innebär att jag får mer tid över till undervisning. För hennes elever innebär det att de inte kommer att testas för vidare studier förrän de är fjorton år. Innan dess är undervisningen konstruerad för att ge erfarenhet i ämnet.

I Sverige gör vi tvärtom. Inför betyg i lägre åldrar och fler nationella prov.

2 responses to “Ny läroplan i Skottland; Färre nationella prov

  1. Jonny Disenfeldt

    Annat intressant på skolfronten :

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svensk-ide-forebild-for-brittiska-skolor_4401737.svd

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/england-ar-bara-borjan_4401739.svd

    De vill ta efter Sverige. Det är bra.


    En duktig lärare gör proven så att de testar förståelse, inte bara innantill lärande.

    Den bästa bekräftelsen är givetvis ett betyg, det är oslagbart i sin enkelhet.

    Kreativt och bejakande klimat är det dåligt med numera de svenska skolorna. Speciellt i svengelska klasserna , fast … det är ju rätt kreativt att komma på ett sådant ämne egetligen …

  2. Britta Sethson

    Jag anser nog att den skotska läroplanen känns oerhört spännande. Skulle vara intressant att börja samma resa här i Sverige.

    Tidigare läroplaner i Sverige togs ju fram i konsensus mellan de politiska partierna. Nu har ju högeralliansen frångått den traditionen vilket är till förfång för lärare och elever. Vid en rödgrön valseger kommer knappast den nu förberedda gymnasiereformen att sjösättas till exempel.

    Kanske är det läge att göra som skottarna. Inleda en nationell debatt i dessa frågor tillsammans med alla inblandade parter. Ungdomsskolan är alltför viktig för att användas som politiskt slagträ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s