I dag skolnämnd

Vi ska diskutera upplägg av  kommunens kvalitetsgranskning av fristående skolor tillsammans med representanter för dem. Undrans om jag ska fråga varför de har en lägre andel behöriga lärare och varför de inte skriver kollektivavtal? Vi får se hur diskussionen går!

Viktigt att ha en bra dialog för att få en verklig insyn i deras verksamhet!

4 responses to “I dag skolnämnd

  1. Jag gissar att det är kommunens kvalitetsgranskining av *alla* skolor för friskolorna skall väl inte behandlas annorlunda än de kommunala?

    Klart att ingen arbetsgivare i dagens Sverige vill teckna kollektivavtal – de är ju nästan enbart till skada för dem! Visst, för femtio år sedan var det kanske annorlunda men idag är det otvetydigt en stor nackdel för arbetsgivaren att teckna kollektivatal.

  2. Britta Sethson

    Visst
    Våra ”egna” har vi ju kvalitetsgranskning på fortlöpande med verksamhetsrapporter och obligatorisk kommunrevision. Nu har vi tänkt att använda vår lagstadgade rätt till insyn också i de fristående. Bra tycker jag eftersom det ändå är skattemedel som används till detta.

    Din syn på kollektivavtal är som den är. Jag håller inte med

  3. Som löntagare så ser jag givetvis gärna att min arbetsgivare tecknar kollektivavtal – det gynnar mig. Min invikning är mer att det är uppenbart varför en arbetsgivare som inte tvingas till det tecknar kollektivavtal – det är en uppenbar nackdel för dem. Eller menar du att det finns fördelar för arbetsgivare i dagens Sverige att teckna kollektivavtal om de inte behöver?

    Bra att ni kvalitetsgranskar alla skolor så att mer jämförelsematerial kommer fram!

  4. Britta Sethson

    Ok då är vi för en gångs skull överens om det mesta….

Kommentera

