Varför åker vi egentligen bil när vi kan cykla?

Läste lite i ” Grus och Guld” som är medlemstidning för JAK. Det är intressant att få lite annat perspektiv på tillvaron ibland. I en krönika på slutet skriver Sven Teglund några tankeväckande rader.

Först räknar man ut hur många mil som en genomsnittlig bilförare tillryggalägger. Sen delar man med den tid som bilföraren använder för att köra den, att åka på service och på bilprovning och den tid det tar att tjäna in till inköpet av bilen och till alla driftskostnaderna. Då kommer man fram till att man färdas i bilen med en hastighet på omkring 6,5 kilometer i timmen. Slutsats: man kan lika gärna gå. Det går tre gånger fortare att cykla.

Om detta har Zygmunt Bauman skrivit i sin bok Flytande Omvägar. Jag har inte läst boken men Sven Teglund som skrev krönikan refererar till den. En omväg innebär att ett tekniskt framsteg görs och vi inbillar oss att vi tjänar tid på att använda denna uppfinning. Egentligen är det tvärtom. För ett antal år sen var Bodil Jönsson inne på samma tankebana när hon skrev ”tio tankar om tid”.

Om vi skulle sälja bilen och börja cykla i stället skulle man kunna gå ner i arbetstid till 75%. Man skulle kunna gå över till 4-dagarsvecka utan att det märktes ekonomiskt. Ja man skulle till och med göra en vinst. Och då har man inte ens räknat in kostnaden för miljöförstöringen. Sven Teglund drar slutsatsen att om man räknar in den kostnaden också så kan det innebära att vi som kör bil backar oss fram i tillvaron, och tror att det går fort framåt.

Själv  undrar jag vad jag ska göra. Bor i skogen gör vi och två bilar har vi. Jag börjar förstå varför det är svårt att hinna med nått annat än att köra bil och jobba.

3 responses to “Varför åker vi egentligen bil när vi kan cykla?

  1. Britta Sethson

    Tänkte lägga till en liten snapsvisa för att ytterligare understryka mitt inlägg ovan

    Man cyklar för lite
    men röker för mycket
    och man är fasen så liberal
    när det gäller maten och spriten
    Jag borde slutat för länge sedan
    men denna sup är så liten
    Vad tjänar att hyckla?
    Tids nog får man cykla

    Det är faktiskt Povel Ramel som skrev texten…

  2. haha, bra aprilskämt!

    Jag gjorde en uträkning som ovan och fick att medelhastigheten för bilåkandet sjönk med ca 20% om man skulle räkna in den arbetstid som krävs för att tjäna in kostnaderna för bil, reparation, drift (bensin, försäkringar). Då tog jag dessutom i vad gällde kostnaderna och förhållandevis lång körsträcka (1500 mil per år). Givetvis påverkas detta av inkomst men tar man proportionerlig dyr och bensinslukande bil mot inkomst så blir det nog hyggligt konstant🙂 Medelhastigheten som man kör under ett år är givetvis svår att uppskatta (har man en färddator i sin bil så är det möjligt att få ut den men utan tillång till verkliga siffror så gissar jag på 50km/h – jag kör mest landsväg).

    Notera även att en medelhastighet av 20km/h på cykel är ganska överskattad, visst det är inget tävlingtempo men med tanke på att man skall frakta varor från affären och kanske ha barnvagnar och dylikt på släp så kan man nog inte tro att det skall bli något höjdartempo i snöslasket…

  3. Britta Sethson

    ja ärligt talat har jag inte räknat på hans exempel.
    men det var en roligt tankeställare. intressant är att bodil jönsson kommit fram till liknande grejer

    det var mest en kul grej

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s