Nu slaktar regeringen ”konst åt alla” också

I år, 2010, gör regeringen drastiska neddragningar i anslaget till KONST ÅT ALLA. Det minskar från 3,5 miljoner till 1,5 miljoner. Nästa år tar regeringen bort stödet helt och hållet. Därmed försvinner konsten i verkligheten

för det första: skriv på namninsamlingen

för det andra: rösta bort de kulturfientliga allianspartierna i höstens val.

13 responses to “Nu slaktar regeringen ”konst åt alla” också

  1. anders nilsson

    Har de gett någon förklaring? Jag menar 3.5 miljoner! Det är ju inte ens kaffepengar i en statsbudget., så det måste ha någon sorts ideologisk och/eller pedagogisk avsikt. Men npg är det talande för hur politiker ser på konsten i samhället. 3,5 miljoner. Man köper väl mer blommor, eller mjölk eller representationschoklad än det i staten?

  2. Britta Sethson

    Jag vet faktiskt inte varför. Fullkomligt obegripligt.

    står mera här

    http://konstatalla.blogspot.com/

  3. Den första frågan är väl varför skall staten bekosta utsmyckningen i godtyckliga bygdegårdar? Konsten i verkligheten försvinner… Jojo, för 3.5 miljoner kr deponeras ca 75-100 nya verk per år i bygdegårdar och ett par utställningar hålls. Utan detta så kan verklighetens folk inte komma i kontakt med konst – jo tjena.

    Visst rör det sig om kaffepengar sett ur statsbudgetperspektiv men det gör ju nästan varenda post så det är väl inget vettigt argument för att ifrågasätta varför en centerdominerad intresseorgansiation skall få stöd för att utsmycka sina lokaler. Nej, jag är inte emot att staten köper konst – tvärtom jag ser gärna att våra museer och konsthallar får ökade anslag! Det jag ifrågasätter är vem som skall köpa vilken konst för statens pengar. Varför just Bygdegårdarnas riksförbund skall vara en av statens konstköpare förstår jag inte. Vad är deras kompetens?

  4. Britta Sethson

    Nå, nu var det ju ett samarrangemang mellan Bygdegårdarnas riksförbund, Folkets hus och parker och Våra gårdar.

    Det har varit ett sätt att för små medel uträtta mycket. Sen ska man inte underskatta kompetensen ute i landet hos människor i föreningslivet.

    Och sen har det varit ca tio utställningar per år sedan 1977. Det blir totalt över 300 utställningar sen starten och inte ett par… Nu blir det ingenting om alliansen får råda.

    Tidigare har alliansen tagit bort stödet till en bok för alla och även svenskt visarkiv är hotat…

  5. Anders Nilsson

    Jag är flitig beökare på bygdegårdar, Folkets hus och liknande och jag finner ofta en ansenlig del av det svenska kulturarvet hängande på dess väggar. Och med tanke på kvaliteten så är jag imponerad över den kunskap, insikt och mod som de, som köper konsten hit, verkar besitta. Ta ett svep genom dessa lokaler och samla ihop en utställning till vårt statliga 1900-talsmuseum (Ja, det kallas Moderna muséet, men är väl kanske inte så mycket det) och jag tror att tom en konstälskare som Christer E skulle få sitt lystmäte fyllt.

  6. Britta Sethson

    Kan bara instämma Anders!

    Inkompetensen finns hos den klåfingriga alliansregeringen!

  7. Visst, 300 utställningar och kanske 3000 verk på 30 år men prislappen är väl då uppe och hugger på i uppskattningsvis runda slängar 100 miljoner. Inte kaffepengar precis.

    Är det slut med konst i bygdegårdar etc om staten slutar att betala? Varför skulle det vara det och varför är det så viktigt att staten skall betala konst i just bygdegårdar? Notera att det handlar inte om att offentlig konst skall deponeras i bugdegårdar – det är ett bra sätt. Här ges pengar åt en organisation som köper konst till sig för att sedan låna ut. Nä, ge pengarna till statliga museer/verk och låt de deponera konsten. Då behålls ägandet av dessa hos hela folket och ex samlingsutställningar på Moderna Museet blir enklare att ordna.

    Nej, jag har inget som helst förtroende för ”konst åt alla” – deras närvaro på webben säger allt. Icke uppdaterat, nödtorftigt och osande av amatörism.

  8. anders nilsson

    Christer E, ja det ska och bör diskuteras hur konstnärer ska få betalt för sitt arbete. Men principen borde väl ändå vara konsatnärerna ska ha betalt. Alltför länge har det handlat om att de ska gör detta gratis. Att bidra till en utställning som tunerar runt i ett stort antal lokaler och som ses av många människor, ja vi talar om många tusentals människor, det ska givetvis arvoderas. Precis som vilken truckförare som helst som infinner sig för att göra sitt jobb och utför det. Jag tror att du nderskattar bygdegårdarnas publika kraft.

  9. Ja, konstnärer skall ha betalt för sitt arbete. Ja, staten får gärna köpa mängder av konst. Det är jättebra. Men vem skall ÄGA den konst staten köper, borde inte det vara staten/medborgarna istället för en godtycklig organisation?

    Nej, alla som bidrar till exempelvis en utställnig skall inte arvoderas. Bara för att man utför en syssla så kan man inte ställa krav på att få ett arvode. När jag utför sysslor i föreningslivet för att förbättra möjligheterna för ”min” förening att bedriva sin verksamhet så är det mig fjärran att se det som något som arvode skall utgå från.

  10. anders nilsson

    @Christer det är just detta som är den avgörande punkten. Man måste skilja på arbete och hobby. Varför skall just konstnärer vara den enda yrkesgrupp som inte ska få betalt för sitt arbete=konstverket till visning?
    Vaktmästaren får betalt, lokalvårdarna, bokningspersonalen, vakterna, biljettörerna får betalt men inte konstnären! Att konstnären aldrig får betalt för att de ställer upp och hjälper till med hängning av bilderna må så vara men betalt ska de ha för att de upplåter sina bilder till visning, precis som en musiker får betalt på en konsert eller en skådespelare på en teater. Det är nämligen det som är deras jobb.

  11. Anders: Jag har kanske varit otydlig men vi är ense om att proffesionella konstnärer inte skall jobba gratis. Jag tror inte att någon kompetent konstnär bidrar med gratis utlåning av verk till en vandringsutställning – antingen köps verket av utställaren eller annan lösning hittas (ex att verken samtidigt finns för försäljning). För att ta ett exempel saxat från ”Konst för Allas”-hemsida

    ”När Västra Götalands konstnärer tillfrågas, vill 300 vara med. Man vill visa sina alster och man vill sälja.”

    Jaha. Det finns ett stort intresse av att visa och *sälja* sin konst. Vilket inte är förvånande eftersom det finns betydligt färre gallerier än konstnärer. Så då infinner sig frågan: Bygdegårdarna vill visa konst och konstnärerna ställa ut. Vad är det nu staten skall in och betala för? Att smörja de hjul som redan rullar?

    Jag ser gärna att *bra* konstutställningar turnerar runt på nya och kanske ”ovanliga” platser, arbetsplatser, skolor, institutioner, bygdegårdar, campingplatser, golfklubbar etc. Jag tror dock inte att Konst åt Alla är rätt organisation och att pengarna kan användas bättre av andra. Framför allt så tycker jag att iden ”Ni ger oss pengar så köper vi konst till oss och hänger upp den i våra lokaler” är grundläggande fel. Har fortfarande inte förstått varför just Konst åt Alla-organisationen skall göra detta. Varför skall just de ges gratis konst av staten? Varför duger det inte att de lånar offentligt ägd konst?

    Det enda vettiga argument som jag sett i denna diskussion är ”bygdegårdar kan låna vår konst och vi gör ibland utställningar”. Räcker verkligen ett dylikt argument? Om sveriges golfklubbar vill ha konst i sina klubbhus (2 1/2 ggr så många medlemmar som bygdegårdarnas riksförbund så fler av verklighetens folk nås) är det bara att pröjsa?

  12. anders nilsson

    @ Christer Det är ingen lätt sak det här. Många diskussioner i en s.a.s.
    Först: En utställning är egentligen två saker, dels en offentlig visning, man inbjuder människor att se konstverken, ungefär som ju ingen föreställer sig att visningen av La principezza i Göteborg i första hand var ett reklamjippo. Ägaren får betalt för att visa sitt konstverk helt enkelt. Tittandet är poängen för det absolut flertalet. En kanske köper. Och konstverket är i de flesta fall otillgängligt för allmänheten. Så man kan inte blanda de två motiven. Det finns alltså både fog för och intresse av visning av konst utan koppling till föräljningen. Det intresset anser jag konstnären ska ha betalt för. Och där tror jag vi är överens.

    Det vi diskuterar blir då om Konst för alla är en bra organsiation för att arrangera och huruvida bygdegårdar, folketshus ochandra samlingslokaler är goda visningsrum och därför fötjänmar ekonomiskt stöd. Är detta inte fallet så kanman ju säga att någon annan ska göra det eller att hittilsvarande måste bli bättre.

    Att bygdegårdarna är välbesökta och har en tillgänglighet långt ut i de finaste trådarna av vårt glesbebygda land, är dock tveklöst. Här passerar inte bara golfare utan mc-åkare, jaktföreningar, syföreningar,politiska partier, enskilda och en hel del golfare. Jag menar att dessa lokaler är mer lämpade just därför att de längre ut i samhällskroppen, har flera lokaler med större geografisk spridning, har en bredare social tillgänglighet än golfklubbarna. vilket inte hindrar att jag mycket väl skulle kunna se ett stöd till en golfklubb som vill arrangera en utställning som ingår i den statliga kulturpolitiken.

    Men nu är ju detta en helt och hållet fiktiv historia. Det handlar ju inte om vem som skall göra vad, eftersom regeringen helt vill slopa verksamheten och dra undan de bidrag som utgår.

  13. Britta Sethson

    Tack för en intressant diskussion både Anders o Christer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s