Min bästa tid är nu!

Blå himmel, perfekt skare efter minusgrader i natt.

Två hundar med dragselar, skidor under fötterna och en och en halvtimmes paradis i skogen.

Påminner mig om en massa år sen när vi åkte iväg, farsan jag och syrran tillsammans med pappas bästa kompis Einar Persson och hans båda söner. Det var i april då också. Vi åkte till Finnmarken på helgerna i nordvästra Gästrikland och ut på myrarna där snön låg kvar. Vi åkte fritt på den hårda skaren, åkte skridsko som vi sa på den tiden innan skating var uppfunnet. Vi sökte upp någon gammal stubbe som vi kunde elda i. Det skulle vara en hög stubbe med ett hål i som fungerade som skorsten när vi eldade brasan där nere. Vi grillade falukorv och drack varm choklad. Sen när vi kom tillbaka och berättade för kompisarna att vi varit ute och åkt skidor så trodde de att vi inte var kloka. Det var ju snöfritt då i Sandviken och man skulle sitta på trappen på stadshuset vid Jerntorget och käka glass.

Nu till helgen kommer syrran upp o hälsar på. Undrans om jag ska lura ut henne på en nostalgitripp i skogen om det är fint väder.

Ska nog stiga upp tidigt under veckorna som kommer. Kanske hinner jag ut någon timme innan jag ska in till jobbet. Ja jag vet att jag är privilegierad Har inga tider att passa de kommande veckorna. Gör lite som jag vill med att förlägga arbetstiderna.

One response to “Min bästa tid är nu!

  1. Britta Sethson

    Sagt och gjort

    nästan 1,5 mil på skaren i dag. Nu kommer jag att jobba som en gud i dag…

Kommentera

