Nu har man blivit vuxen…

En av mina vänner sa…. Kvinnan ”peakar” vid 60. Det tar jag fasta på!

En annan sa att det är inget att vara orolig för att man blir äldre. Det är värre att inte få bli gammal alls.

Många av de som jag tycker mest om var på kalaset i fredags. Ylva fick lämna återbud pga askmoln över Arlanda och mina vänner i Matfors hade hemvärnsövning. Mina kurdiska vänner blev sjuka. Det var flera till också, som jag gärna velat haft med där. Men nu kom bara just så många att vi alla som ville fick plats i planetariet, där min man kunde ta oss ut på en intressant och uppskattad resa runt om hela universum.  I höst ska vi ha ändå flytta in i nya fritidshuset i Ede/Hammerdal. Då får vi anledning ha nytt kalas. Alltid roligt att samla vänner och äta något enkelt och leka lite lekar som snottra eller sångleken eller något annat.

Bästa presenten fick jag nog från syrran. Ett presentkort på en sparesa någonstans och med ett enda förbehåll. Hon skulle följa med på egen bekostnad. Så direkt efter valvinsten i september åker hon och jag till Lettland och gonar oss i några dar. Vi träffas inte så ofta och det här blir toppen. Missar första fullmäktigemötet i Umeå efter valet men det får bli så.

6 responses to “Nu har man blivit vuxen…

  1. Grattis så här i efterskott🙂

    När jag fyllde 25 sade man till mig att livet började vid 30. När jag fyllde 30 fick jag höra att livet började vid 40 och kommen dit att det började vid 50 och så vid 60 – så jag började misstänka att det inte skulle hinna börja innan det var slut.

    Och så är det nog – det börjar egentligen vid noll år och pågår hela tiden, tills det är slut, och tills dess får man göra det bästa man kan av det.

    Jag träffade för någon vecka sedan en kvinna som skulle fyllda 70. Hon verkar inte speciellt gammal, så jag utbrast spontant och överraskad något om att jag inte trodde att hon var så gammal.
    – Jodå, sade hon, jag är gammal, men det var värre att fylla 60, för då tyckte jag att har hade blivit gammal plötsligt. Nu har jag varit gammal så länge så nu spelar det ingen roll längre, nu är jag van.

    Också ett sätt att se på det – och slutligen: Man är inte äldre än man känner sig så ett härligt 70:onde årtionden önskar jag dig🙂.

    Jag är mitt uppe i det, och det har inte varit tokigt alls, i varje fall inte tokigare än det förra eller det förrförra.

  2. Britta Sethson

    Tack för gratulation… och dina kloka ord!

    fick den här kommentaren på mailen av en av körkompisarna
    *******
    vilket underligt år i år, småflickor fyller 60 år!
    JÄTTEKRAM
    SIV
    ********
    Nä jag oroar mig inte särskilt för hur gammal jag är. Det är inte mycket att göra åt.

  3. Eva Hillén Ahlström

    Grattis – många – till dig. Jag är säker på att det är ett härligt årtionde du har trätt in i. Själv har jag knappt två månader dit🙂 och jag har heller ingen noja för det. Fortfarande är ju varje dag en gåva och kunskpskälla.

    /Eva

  4. anders nilsson

    Välkommen in i 60-talet, det får liksom en dubbel betydelse. 60-talet då vi vaknade till och trädde ut i världen med övertygelsen om att världen är föränderlig och så det andra, detta 60-talet då man också ser att världen både kan och måste förändras. Vad vår utmätta tid är, rår vi kanppast över, men vad vi gör med den vi har, det rår vi över. Grattis!

    • Britta Sethson

      Ja det är en underlig tid vi lever i när människor tycks skämmas för sin ålder. I en sund kultur så tar man hand om de gamla och respekterar dem för sin vishet. I vår kultur så skiljer vi på makar som levt länge tillsammans, för att det blir för dyrt annars.

Kommentera

