I morgon sitter jag i betygsnämnd

Rikard har tagit fram nya syntesmetoder för nervgifter på FOI i Umeå. Skrivit en avhandling om detta och nu ska han disputera i morgon. Själv skulle jag inte överleva en dag på ett labb som hanterar dessa supergiftiga ämnen. Skulle få på fingrarna och sen vore det kört!

Nåväl. Lejonparten av alla nervgifter bygger på ”phosphonofluoridates”. Intressant är att DNA – skelettet är uppbyggt av fosfater och sockermolekyler som länkas ihop av syreatomer. De mest giftiga ämnen vi känner är i grunden baserade på fosforkemi. Rikard skriver i sin avhandling, (min översättning):

”Fosfor utgör bokstavligt talat livets ryggrad och är samtidigt en del av dödens kemi”

Han avslutar med följande fromma förhoppning:

”Jag hoppas verkligen att någon gång i framtiden så kommer försvarsforskning rörande kemiska stridsmedel att vara onödigt och att ingen mer ska behöva syntetisera så här giftiga ämnen. Jag är emellertid rädd att detta bara är en dröm.”

Jag vill väldigt gärna instämma i första meningen i hans slutord och samtidigt hoppas han har fel i den andra.

One response to “I morgon sitter jag i betygsnämnd

  1. Jonny Disenfeldt

    Han kanske kan få fram nya preparat som ersättare för Botox för skrynkliga kärringar och gubbar …där finns det pengar att tjäna.

Kommentera

