På kanottur med barnbarnen

I går på pingstaftonen kidnappade vi våra barnbarn Isabell och Erica och tog Sävarån  med kanot. Det är en av de traditionella vårturerna för friluftsfolk här i trakten. Man hyr kanot på Q8 i Sävar och paddlar ån ner till Bottenviken vid Skeppsvik. Tvillingarna är snart åtta år och det var deras första kanottur någonsin och åtminstone jag var lite orolig för hur det skulle gå. Skulle de kunna sitta stilla i de ca fyra timmar som det tar.

Jag hade inte behövt oroa mig. Flickorna var saliga och paddlade på allt vad tygen höll. Jag och Ingmar hade full huggning med att styra kanoten åt rätt håll.

Erica sa: Det är som en dröm!

Isabell sa: Jag älskar dig Mormor. Jag ska göra så här med mina barn också sen när jag är stor.

Vi stannade vid en av stenhällarna och fikade, grillade korv och så trodde vi att vi skulle få vila en stund. Nej flickorna var otåliga och ville vidare. De hade ju hört att det var en fors längre ner. Vi packade ihop snabbt och geschwindt och for vidare. Forsen var värre än vanligt med höga vågor som slog in över kanoten så vi blev lite blöta. Isabell skrek av glädje. Det lyste om henne som aldrig förr. Erica sa: ”Jag vill göra om det nu på en gång” när vi så småningom kommit i land.

Ja nu kan vi ju tyvärr inte paddla kanot med dem varje dag. Men nästa år i vårfloden är vi på gång igen och om två år kanske vi tar Storån i Jämtland från Laxsjö till Hammerdal. Då blir det övernattning och fiske också.

Viktigt att lära de små att älska naturen så att de också vill värna den när de växer upp. Och så är det så intensivt och härligt att ha med de små ut.

2 responses to “På kanottur med barnbarnen

  1. Såna här äventyr hade också min fru med först våra barn, sen barnbarnen. I hennes fall handlade det om att göra något äventyrligt med bara ett barn i taget under en hel semestervecka. Alltså har hon paddlat kanot i Dalsland, på gränsen mellan Skåne och Blekinge, i havet utanför Öregrund, på Dalälven och nu senast med ett barnbarn i Värmland.

    • Britta Sethson

      ja jag hoppas att jag orkar hålla på länge till med dessa äventyr. Det ger så otroligt mycket tillbaka

Kommentera

